• 8.297.875 stemmen

Alternatieve titels: Run and Kill / 烏鼠:機密檔案

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Hin Sing 'Billy' Tang

Met onder meer: Kent Cheng, Simon Yam en Danny Lee

IMDb beoordeling: 6,7 (561)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Wu Syu

Fatty komt thuis en vindt zijn vrouw in de armen van een andere man. Na zijn verdriet verzopen te hebben ontdekt hij dat hij de maffia geld schuldig is voor het vermoorden van zijn vrouw... Hierop sluit Fatty zich aan bij een gewelddadige groep, maar ook dat blijkt een verkeerde keuze, aangezien de leider van de bende een psychopaat blijkt die het al snel op Fatty heeft voorzien.

avatar van Basto

Basto

Op de blu ray van The Untold Story stond ook een documentaire over de Cat III films uit de hoogtij dagen van de Hong Kong filmindustrie. Deze Run and Kill moest de grofste zijn van allemaal. Mijn interesse was gewekt.

De film bleek nauwelijks verkrijgbaar, of je moest er flink voor in de buidel tasten. Maar uiteindelijk wist ik toch een betaalbare dvd op de kop te tikken. En ik moet zeggen, het maakt z’n reputatie meer dan waar. Onbegrijpelijk dat deze cultklassieker niet een veel grotere bekendheid geniet. Het mag dan soms wat rommelig zijn, maar de laatste 20 minuten zijn echt fantastisch en zo duister als je het maar zelden ziet. We zijn nu 30 jaar verder, maar dit staat nog stevig overeind als heftige cinema.

De dvd was verder best crappy met vaste Chinese en engelse subs. Geen idee waarom hier nog geen behoorlijke blu ray van is. Met de juiste marketing is hier een flinke markt voor, lijkt me.

Dikke 4*, maar mocht ik ooit een opgepoetste versie in handen krijgen, dan gaat dat cijfer zeker omhoog.

Aanrader!