The Guantanamo Trap (2011)

Zwitserland / Duitsland / Canada
Documentaire

geregisseerd door Thomas Wallner
met Diane E. Beaver, Gonzalo Boye en Matt Diaz

De film vertelt het verhaal van vier personen; sommigen van hen hebben elkaar nog nooit ontmoet, maar hun ervaringen met Guantánamo veranderden hun levens ingrijpend. Een van de hoofdpersonen is de Duits-Turkse Murat Kurnaz, auteur van het boek 'Five Years of My Life. An Innocent Man in Guantánamo'. Kurnaz werd na vijf jaar vrijgelaten uit het gevangenkamp, zonder ooit een tenlastelegging tegen hem te hebben gehoord. Pleitbezorger en klokkenluider Matthew Diaz betaalde een hoge prijs voor het vrijgeven van een uiterst geheime lijst met gevangenen van Guantánamo, en militair advocaat Diane Beaver werd verguisd voor haar publicatie over de extreme ondervragingstechnieken die er werden toegepast. De Spaanse procureur Gonzalo Boye tracht het onmogelijke te bewerkstelligen: de verantwoordelijken van Guantánamo voor het gerecht slepen, ook al betreft het hooggeplaatste Amerikaanse autoriteiten.