Rêve de Glace (2009)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Jean-Michel Corillion
met Georges Mougin

Documentaire over het ambitieuze project van een Franse ingenieur om het drinkwaterprobleem in droge streken op te lossen door er ijsbergen naartoe te slepen. Jaarlijks smelt het equivalent van de drinkwaterconsumptie van de hele wereldbevolking in het warme zoute water van de oceaan weg. Ijsbergen breken af van de poolgletsjers, drijven rond en verdwijnen vervolgens in de oceaan. Daarom pleit de Franse ingenieur Georges Mougin al 40 jaar voor een revolutionair plan: om zo'n ijsberg te verslepen naar dorre regio's die met watersnood kampen. Na al die tijd is het tijd voor een eerste experiment: het verslepen van een ijsberg van de Canadese kust via de Atlantische Oceaan, voor hij smelt.