Bag It (2010)

Documentaire

geregisseerd door Suzan Beraza
met Jeb Berrier, Jared Blumenfeld en Martin Bourque

Een doodnormale man maakt een besluit om te stoppen met het gebruik van plastic zakken in de supermarkt. Hij weet nog niet dat deze eenvoudige beslissing zijn leven compleet zal veranderen. Hij komt tot de conclusie dat we onnodig veel plastic verbruiken en kijkt naar wat we kunnen doen. Vandaag. Op dit moment.

avatar van Ajax&Filmfreak
Leerzaam en motiverend om minder wegwerpplastic te gaan gebruiken.

avatar van Rowinos
Een van de betere documentaires over de impact van de mensheid op deze planeet. Er wordt helder uitgelegd wat voor vernietigend vermogen plastic heeft en de regisseur van de documentaire weet dit op een interessante manier in beeld te brengen door zelf te proberen geen plastic tasjes en verpakkingen meer te gebruiken. Na het zien van deze docu is het gegarandeerd dat je bewuster na gaat denken over je eigen afval en de verwerking ervan.

avatar van otherfool
Sympathieke simpelmans duikt in het probleem van het alom vertegenwoordigde, moeilijk afbreekbare en zeer vervuilende plastic. Alles aan de man straalt goedwillend amateurisme uit, wat stiekem erg prettig is om naar te kijken. Geen verbeten dominee die met het vingertje zwaait, maar een doodnormale gozer die maar eens op onderzoek uitgaat omdat-ie toch niks beters te doen heeft. Als zijn vrouw zwanger blijkt te zijn komt er zowaar nog een persoonlijk tintje bij: want wat voor (plastic) troep zit er eigenlijk in allerhande (baby)producten?

De film verliest zich tegen deze tijd wel een klein beetje in wat technisch gemier, het was allicht beter geweest om bij de plastic zakjes zelf te blijven. De absurditeit om van niet-afbreekbaar materiaal het ultieme weggooi-artikel te maken is immers best iets om even bij stil te staan.