Mo Shu Wai Zhuan (2011)

Alternatieve titels: Love for Life | Life Is a Miracle | Til Death Do Us Part | 最愛

China
Drama / Romantiek

geregisseerd door Changwei Gu
met Ziyi Zhang, Aaron Kwok en Wenli Jiang

Het verhaal van twee mensen, Shang Qinqin en Zhao Deyi, die allebei zijn gediagnosticeerd met het hiv-virus. Zij vinden elkaar als hun beider levens uit elkaar dreigen te vallen en worden verliefd op elkaar. Allebei zijn ze verlaten door hun partner. Omdat ze aids hebben, worden ze gedwongen om buiten het dorp te gaan wonen, want aids is nog altijd een taboe in China. Ze worden, net als andere lotgenoten, gediscrimineerd door hun eigen buren en geliefden. Geconfronteerd met vooroordelen en morele oordelen, pogen de twee om vreugde in elkaars armen te vinden, en besluiten ze de tijd die ze nog over hebben te gebruiken.

Ietwat onevenwichtige film, die in het tweede deel, wanneer Deyi en Qinqin een vaste relatie krijgen, aan kwaliteit wint. Pijnlijk om te zien hoe de slachtoffers van AIDS door hun omgeving als paria’s worden behandeld.
Ziyi Zhang ziet er andermaal zeer bekoorlijk, maar deze keer ook erg kwetsbaar uit. Opnieuw prima acteerwerk van haar en van Aaron Kwok als haar geliefde.