Nono (2011)

Filipijnen

geregisseerd door Rommel Tolentino
met Axel Aeiou Samson, Russel Abulad en Allen Dimaunahan

Telkens wanneer de schoolkinderen het volkslied zingen, wordt aan de acht jaar oude Toto gevraagd om te zwijgen. Hij heeft een gespleten lip en zijn verminkte stem maakt iedereen aan het lachen. Maar deze jongen uit de sloppenwijken is een vechtertje en niet zo gemakkelijk ontmoedigd. Zijn maatje is een kleine jongen die hardhorend is en wanneer de twee samen op pad gaan, durft zelfs de krachtpatser van naast de deur hen niet lastig te vallen. Toto's moeder kan niet echt zorgen voor haar zoon. Ze heeft te veel aan haar hoofd om met de zorg voor haar man. Zij droomt er van om naar Japan te gaan en er te werken als geisha. Maar als puntje bij paaltje komt, kan Toto toch altijd rekenen op zijn warmhartige moeder. Zij steunt zelfs zijn ietwat belachelijke plan om deel te nemen aan een wedstrijd 'spreken in het openbaar'.