Kimjongilia (2009)

Verenigde Staten / Frankrijk / Zuid-Korea
Documentaire / Drama

geregisseerd door N.C. Heikin
met Young Hun Choi, Kang Chol Hwan en Lee Shin

Een van de eerste documentaires, in het geheim opgenomen, over Noord-Korea. Noord-Korea is een van ‘s werelds meest geïsoleerde naties. Er heerst een cult rond Kim II Sung en zijn zoon, Kim Jong II. Ter gelegenheid van de 46ste verjaardag van Kim Jong II werd een roodachtige begonia gekweekt, die de naam Kimjongilia kreeg. Ze symboliseert wijsheid, liefde, rechtvaardigheid en vrede. In Kimjongilia vertellen overlevenden van de Noord-Koreaanse kampen over verschrikkelijke honger en onderdrukking.

avatar van david bohm
Een wat tegenvallende documentaire over het ondoorgrondelijke Noord-Korea. De beelden zijn vaak wazig, ook als dit niet nodig is en de opbouw is rommelig. Bovendien valt de hoeveelheid beelden afkomstig uit het land zelf tegen. De film is gebaseerd op interviews met Noord-Koreanen die hun land ontvlucht zijn. Ook zit er een christelijke sausje over het geheel - christenen, missionarissen zijn volgens de docu veelal de redders van de gevluchten - dat ik persoonlijk niet te vreten vind.

Niet echt een boeiende documentaire. De verhalen welke verteld werden door de overgelopen Noord-Koreanen waren bepaald niet hartverscheurend of aangrijpend. De beelden (velen leken wel afkomstig te zijn uit de oertijd) van Noord-Korea (o.a. de veelal getoonde parades) zijn ook al meerdere malen vertoond waardoor het ook niet echt kon boeien. Gelukkig duurt de saaie documentaire niet echt lang waardoor het wel nog goed te bekijken valt. Maar al met al een tegenvallende documentaire die niets nieuws verteld en dus eigenlijk ook weinig toevoegt.