A Tale of Two Cities (1989)

1 stem

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Romantiek
188 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Philippe Monnier
met James Wilby, Serena Gordon en John Mills

Aan de vooravond van de Franse revolutie (1775) wordt dokter Alexandre Manette (Jean-Pierre Aumont), na 18 jaar onschuldig gevangen te hebben gezeten in de Bastille, onverwachts vrijgelaten. Hij wordt opgevangen door zijn voormalige knecht Monsieur Defarge (Gerárd Klein), die samen met zijn vrouw (Kathy Kriegel) een wijnhuis runt en tevens het verzet tegen de aristocratie leidt. De dokter wordt door zijn eigen dochter Lucie (Serena Gordon), die dacht dat hij dood was, en zijn oude vriend Jarvis Lorry (John Mills) opgehaald en meegenomen naar Frankrijk. Onderweg ontmoeten ze Charles Darnay (Xavier Deluc), die als spion terecht moet staan in Londen. De jonge advocaat Sydney Carton (James Wilby), die uiterlijk veel op Darnay lijkt, krijgt hem met een slimme truc vrij. Zowel Darnay als Carton worden verliefd op Lucie. Dan breekt de Franse revolutie uit. De bloeddorst van het volk lijkt geen grenzen te kennen en als Darnay zich genoodzaakt ziet om naar Frankrijk terug te keren lijkt ook zijn leven in gevaar. Kan hij op tijd worden gered?