Beyond Bengal (1934)

Alternatieve titel: Bengal, Harry Schenck's Beyond

Documentaire / Avontuur

geregisseerd door Harry Schenck
met Harry Schenck, Joan Baldwin en John Martin

Een expeditie onder leiding van Harry Schenck trekt met olifanten de jungle van Maleisië in Zuidoost-Azië in. Specifiek wordt een lokale stam gevolgd. In hun pogingen te voorzien in hun levensonderhoud, begeven ze zich niet zonder gevaar tussen slangen, krokodillen en tijgers. Schenck schrikt niet terug om onder andere beelden te tonen van krokodillen die jonge stamleden vermalen. Schenck laat hierbij in het midden of alle beelden authentiek zijn, of in scène zijn gezet.

Controversieel filmpje.
Review: New York Times

Openbaar bezit en hier te bekijken.

Mij lijkt het het meeste in scène gezet. Ik vond die krokodillen bijvoorbeeld maar iel en raar bewegen.
Het commentaar en houding van Schenck richting de inlanders zal toen heel normaal zijn geweest.
Het bijna planmatig afknallen van dieren komt nogal rauw (en behoorlijk onnodig) over.
In de huidige tijd was hij er niet zomaar mee weggekomen.