Kurosawa, la Voie (2011)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Catherine Cadou
met Bernardo Bertolucci, Julie Taymor en Theodoros Angelopoulos

Elf befaamde filmmakers uit Europa, Azië en Amerika praten over de befaamde regisseur Akira Kurosawa en bespreken hoe hij hun werk heeft beïnvloed. Tussen de interviews zien we onder meer betreffende scenes uit Kurosawa's grote oeuvre en foto's van het tot stand komen van zijn werk.

Malick
Staat als extraatje op de BR (Criterion) van Dreams.

Erg matig.

Wat bekende regisseurs worden opgetrommeld om te komen vertellen over hun ervaring met Kurosawa's cinema. Veel meer is het niet. Leuk om bepaalde gezichten weer een keertje te zien (Tsukamoto en Miyazaki doen onder andere hun verhaal), maar inhoudelijk gezien is het best armoedig.

Ongetwijfeld een stuk leuker als je het werk van Kurosawa kan appreciëren, dan haal je vast meer uit de enthusiaste verhalen van de regisseurs die geïnterviewd werden. Als niet-liefhebber herken ik amper iets van wat ze zelf in de film zien, en als je hun enthusiasme niet kan delen wordt het al snel een redelijk vervelende bedoening.

Verder biedt de docu ook helemaal niks. Kurosawa zelf komt maar héél kort aan het woord, verder zijn het wat anecdotes en verhaaltjes in de marge. Voor de liefhebbers van Kurosawa's werk dus, de rest mag deze best skippen, want veel wijzer word je er toch niet van.