Bebop (2011)

1 stem

Nederland

geregisseerd door Thijs Gloger
met Rokhaya Seck, Charley Hekkers en Kaz Schoonebeek

Bebop is een lastig te begrijpen jazzstijl, waarin complexe ritmes en harmonieën variëren op een thema. Na een solo kan dit thema veranderen. Op dezelfde manier steekt Bebop in elkaar. Zijlijnen en een flashback zijn de solo's die zorgen voor verschuivingen van het raadselachtige thema. Hoofdpersoon van Bebop is een naamloos meisje dat van het hectische stadsleven terechtkomt op het platteland. In associatieve beelden, vaak dicht op de huid gefilmd of met extreme groothoek, volgt de camera haar in de diverse omgevingen. Bossen met dicht struikgewas maar ook stadswijken met bijzondere architectuur. Op een schoolplein horen we voor het eerst haar stem als ze haar mening geeft over haar leeftijdgenoten: losers en trutten. Het is aan de kijker om te bepalen wat oorzaak en gevolg is van haar gedrag. Waarom tekent ze hartjes op haar been? Waarom steelt ze niet alleen jenever, maar ook een knuffel van een boer. En wat is er nu precies gebeurd op het feest dat in flashback terugkomt?