• 8.296.266 stemmen

Celestial Subway Lines/Salvaging Noise (2005)

Experimenteel / Muziek | 68 minuten

Genre: Experimenteel / Muziek

Geregisseerd door: Ken Jacobs

IMDb beoordeling: 6,3 (57)

Plot Celestial Subway Lines/Salvaging Noise

De regisseur vertelt, maar zonder een conventioneel verhaal. De film biedt de kijkers een reis naar de geïmproviseerde wereld die Ken Jacobs oproept, met een aantal bizarre beelden (grijze en zwarte lijnen, witte vlekken, harde en vloeibare vormen). Ze vormen een verbinding met de experimentele muziek van John Zorn en Ikue Mori.

avatar van Malick

Malick

Zo'n beetje met Tom, Tom, the Piper's Son het enige wat van Ken Jacobs op DVD (1, 2 en 3) is uitgebracht. Te vergelijken met het werk van Stan Brakhage, Maya Deren, Peter Tscherkassky, Bill Morrison en Nathaniel Dorsky. Ken Jacobs was trouwens in 2004 'Filmmaker in Focus' samen met Tunde Kelani en Raúl Ruiz.

Voor de geïnteresseerden ( 1 & 2) in Avant-Garde en Experimentele Cinema.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.

En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.

En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

Genesis 1:3-5

Het zou de opening van de cinemabijbel kunnen zijn, ik lees hier de scheppingsmythe van de cinema. Jacobs gaat in dit werk terug naar de essentie van film: licht, beweging, tijd. Hij grijpt daarvoor ook terug in de tijd, naar de pre-cinematische techniek van de magische lantaarn (maar dan opnieuw uitgevonden).

Met een vrijwel continu aanwezige spanning tussen abstractie en figuratie levert Jacobs een retrospectief commentaar op de representationele werking van de cinema en de menselijke perceptie in het algemeen - de grote thema's van Jacobs oeuvre.

By far de meest interessante filmmaker/beeldend kunstenaar van deze tijd.

Get lost, get lost and get lost again.
KJ