ad

Alternatieve titels: Money Crazy / The Pilferer's Progress / 發錢寒

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: John Woo

Met onder meer: Richard Ng, Ricky Hui en Angie Chiu

IMDb beoordeling: 5,9 (117)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Oorspronkelijke titel: 發錢寒

Releasedatum: 28 juli 1977

Over Fat Chin Hon

"It's crooks like these that give crime a bad name."

Dragon en Poison zijn twee arme oplichters die elkaar vinden wanneer ze beiden aangenomen worden door de machtige Chen. Ze staan garant voor Chens grootste bezit: 3 diamanten. Al snel blijkt echter dat Chen de diamanten op oneerlijke wijze verkregen heeft. Dragon en Poison besluiten de handen ineen te slaan om de diamant weer bij zijn rechtmatige eigenaar terug te krijgen.

Onderhond

Redelijk.

Heb al betere oude Woo's gezien, maar ook dit was best weer vermakelijk. Valt me toch op dat Woo's 70s films al een duidelijke 80s vibe hebben en hun tijd dus best een beetje vooruit zijn.

Verder een hoop typische, erg melige HK humor die je absoluut moet liggen wil je ook maar een beetje plezier beleven aan deze film. Z'n iets recentere comedies (en dan bedoel ik recenter ivm deze film) zijn iets extremer en gekker, waardoor ook leuker, maar hier is ook al duidelijk te zien dat Woo wel talent heeft voor humor.

Ng en Hui doen het aardig leuk, verder is het zeker niet verheffend of absoluut noodzakelijk om gezien te hebben, maar als simpel tussendoortje volstaat het nog wel.