Plasticni Isus (1971)

Joegoslavië
Drama / Mystery

geregisseerd door Lazar Stojanovic
met Tomislav Gotovac, Vukica Djilas en Svetlana Gligorijevic

Tom is een jongeman uit Zagreb, volledig blut, die probeert om films te maken in Belgrado. Hij slaagt er op de één of andere manier in om te overleven met de hulp van vrouwen. Hij gelooft in niemand, respecteert niemand, en heeft voortdurend problemen met orde en gezag. Na te zijn achtergelaten door een dom Amerikaans meisje, bindt Tom zich aan een vrouw wier man in het buitenland verblijft. Als zij hem uit het huis schopt, trekt hij in bij de zus van haar man. Deze zus doodt hem later in een aanval van jaloezie. Dit alles wordt getoond in de context van belangrijke historische gebeurtenissen voorafgaand aan 1968.