Van Kooten & De Bie Sloegen Weer Toe! (2012)

Nederland
Documentaire
150 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Coen Verbraak
met Kees van Kooten en Wim de Bie

Bijna veertig jaar werkten ze samen en in die periode maakten Kees van Kooten en Wim de Bie honderden uren televisie. Aanvankelijk met 'Hadimassa' en 'Het Gat van Nederland', daarna met het 'Simplisties Verbond'. Jarenlang waren ze dé standaard voor humor en satire op televisie. Ze verrijkten de taal met tientallen zelf bedachte woorden - van doemdenken tot regelneef. Twee keer ontvingen ze de Zilveren Nipkowschijf. In 1985 kregen ze de Ere Nipkowschijf voor hun hele televisie-oeuvre. Deze documentaire geeft een unieke kijk in een schat aan archief materiaal en gaat op bezoek en in gesprek met van Kooten en de Bie zelf.

Aflevering 2 van gisteren vond ik een stuk beter dan de eerste. Heette "Eigen Huis en Tuin' over persoonlijk leven, gezin en locaties gemixt met actualiteiten van vroeger (en ook nog nu (!!!)), typetjes en dus nostalgie.

In het K&B topic schreef ik over aflevering 1:
Mochizuki Rokuro schreef:
Leuk om vooral de begintijd (even) te zien. Verder ook wel hapsnap en nog één keer genieten van enkele typetjes.

Reinbo
Wat doet dit in godsnaam op mm. Gewoon een tv rapportage. Mag de naam docu absoluut niet hebben. Het is gewoon terug kijken met... Heeft verder geen enkele kwaliteit die een rapportage ontstijgt. Nog even en de afleveringen van Zembla en andere tijden krijgen hier ook een plek.....

avatar van danuz
Heb de eerste twee delen gemist, dit laatste deel was in ieder geval informatief. Maar inderdaad niet veel meer dan een rapportage.

avatar van kinjutsu
Wel eens met Reinbo en danuz, maar toch plaats ik ff een stemmetje, gna gna gna...

avatar van SnakeDoc
Heb hem toegevoegd na goedkeuring van de moderators!

Klagen kan hier: De Site >> Algemeen >> Zelf films toevoegen aan MovieMeter (centraal toevoegingen topic)

Leuke documentaire die een mooi kijkje geeft achter de schermen en een inzicht geeft over hoe Koot en Bie er nu naar terug kijken.

avatar van Hannibal
Reinbo schreef:
Wat doet dit in godsnaam op mm.

Ik zou zeggen, verdiep je eens in de toevoegcriteria, en je zult geen bezwaren tegenkomen om dit toe te laten. De vergelijking met Zembla is sowieso onterecht omdat dat een langlopende reportagereeks is.

avatar van Chainsaw
Als fan is een documentaire-reeks als dit natuurlijk sowieso grandioos, maar regisseur/programmamaker Coen Verbraak maakt er gelukkig wel iets meer van dan een simpele reeks interviews met Koot en Bie, aangevuld met beeldmateriaal. In Van Kooten & De Bie Sloegen Weer Toe komen onder andere ook crewleden aan het woord, bezoeken Van Kooten en De Bie oude locaties en plekken als de school waar ze elkaar voor het eerst hebben ontmoet en krijgen we veel nooit eerder vertoond materiaal te zien. Er is een goede balans gemaakt, hoewel je als fan geen genoeg kan krijgen van het materiaal en de verhalen die hier voorbij komen. Een waardig verslag van de leukste komieken die de Nederlandse televisie ooit heeft gekend.

4 sterren.

avatar van lovecraft
Het zal wel met generatie te maken hebben, maar geef mij maar Jiskefet.
2,5, omdat ik af en toe toch moet glimlachen.
Pijn in mijn buik van het lachen zoals bij Jiskefet zit er echter niet in bij Koot&Bie.

avatar van Don Homer
Geweldenaren! Ik raad vooral aan om de avonturen van Jacobsen en van Es eens te bekijken. Alles staat op YouTube. Vooral de tegenpartij satire is ongekend goed. heenWe hebben weinig acteurs van dit niveau (gehad) in Nederland.

Deze docu is vooral leuk als je bekend zijn met hun werk, want ze zijn hier natuurlijk wel over hun satirisch hoogtepunt heen.