ad
  • 8.077.330 stemmen

Ve Stínu (2012)

Misdaad / Thriller | 106 minuten

Genre: Misdaad / Thriller

Alternatieve titel: In the Shadow

Oorsprong: Tsjechië / Slowakije / Polen

Geregisseerd door: David Ondříček

Met onder meer: Ivan Trojan, Sebastian Koch en Soňa Norisová

Oorspronkelijke taal: Tsjechisch

Oorspronkelijke titel: Ve stínu

Releasedatum: 13 september 2012

Over Ve Stínu

Tsjecho-Slowakije, de jaren '50. Hakl moet een juwelenroof onderzoeken. De geheime dienst probeert achter de schermen de zaak te manipuleren, zodat de zaak als afleiding dient voor de huidige politieke en sociale ontwikkelingen. Hekl wordt de zaak afgenomen, maar daar laat hij het niet bij zitten...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Officiële site (incl. trailer - Tsjechisch, geen subs).

avatar van JJ_D

JJ_D

Zeer onderhoudende en uitstekend gemaakte misdaadfilm: David Ondříček is wat mij betreft een naam om te (proberen) onthouden. Jammer van de wat onduidelijke drijfveren van de hele kwestie waar de plot om draait: misschien ben ik te traag, maar wat nu precies als oorzaak moet aangevoerd worden voor de hele farçe, is mij niet helemaal duidelijk (hoewel ik een plausibele theorie kan bedenken). Op een bepaalde manier is deze film dus iets te suggestief – verder is de suggestie in ‘In the Shadow of the Horse’ juist een groot pluspunt. Hoewel er aan het eind ook wat losse eindjes overblijven...maar terwijl de film bezig is heb je het gevoel dat 'ie de toeschouwer toch altijd een fractie te slim af is.

Was deze film vijf jaar geleden verschenen, ik had gezegd dat hij kon tippen aan de beste uit zijn genre, maar inmiddels zijn we ‘Tinker, Tailor, Soldier, Spy’ gewend: slimmer, relevanter, spannender, geestiger…

Desondanks, van genoten!

gauke

Een sfeervolle, mysterieuze politieke, noir-achtige thriller, waarvan ik het ingewikkelde plot in het eerste gedeelte niet altijd even goed kon volgen. Zowel de donkere (kleur)setting als de gejaagd klinkende muziek dragen bij aan een onheilspellend gevoel en de triestheid van een land dat opgesloten zat achter het ijzeren gordijn. De cast speelt uiterst geloofwaardig. Misschien dat het verhaal wat meer scherpte had mogen hebben.

N.B. 'In the Shadow' was de Tsjechische oscarinzending.

avatar van Baggerman

Baggerman

Ondriceks films verdienen meer aandacht en ook deze neo-film noir is zeer onderhoudend. Zoals mijn voorgangers hier al zeggen, sfeervol en verzorgd gemaakt met uitstekende acteurs. Het is wel handig wat kennis te hebben van de communistische showprocessen van de jaren vijftig (in het bijzonder het Slánský-proces), waar groepen vaak onschuldige mensen van allerlei complotten en misdaden werden beschuldigd en ter dood gebracht om de publieke opinie te beïnvloeden en een vijandbeeld te creëren.

Trojan is zeer overtuigend als een rechtschapen politieman die leeft voor het achterhalen van de waarheid (alhoewel we nooit achter zijn drijfveren voor zijn handelen komen?). Koch heb ik wel eens beter gezien, maar het is wel fijn dat ze hem in zijn eigen taal laten spreken.

gauke schreef:

N.B. 'In the Shadow' was de Tsjechische oscarinzending.

De film is zeer degelijk en vakkundig gemaakt, maar sommige elementen komen wat te gekunsteld over (de dood van Hakl). Alsof men inderdaad voor die Oscar ging in plaats van gewoon het maken van een perfecte film.