La Feldmarescialla (1967)

Italië / Frankrijk
Komedie / Muziek

geregisseerd door Steno
met Rita Pavone, Francis Blanche en Terence Hill

Het verhaal speelt zich af in 1944, toen Italië bezet was door de Duitsers. Een drietal diverse personen weet te ontsnappen aan de Duitsers: een neergeschoten Engelse piloot, een meteoroloog, die luchtvochtigheid als regen wil laten neerslaan, en een onhandig meisje dat de anderen steeds uit de moeilijkheden redt die ze zelf heeft veroorzaakt.

Er bestaan er dus meerdere van : Musicals van Rita Pavone met Terence Hil...little Rita nel west is de gekendste, maar deze is er ook nog waarin Hill overigens nog als Mario Girotti is credited. Die spaghettimusical zal al geen kopje thee zijn geweest voor de Hill Schlachtenbummlers hier, ik stel me zo voor dat het hiermee niet beter gesteld is.
Toch verdient deze kiddiefilm van veelfilmer Steno credits voor moed : dik 20 jaar na de oorlog is deze calamiteit al een mooie aanleiding om eens onbekommerd te lachen , nog voor de producers is Hitler hier al geschikt musicalmateriaal. Nog sterker : Rita treedt zelf op als de Führer ! Het komt allemaal nogal dadaistisch over, zacht uitgedrukt. De zwakzinnigheid ervan hoeft niet te verbazen : scenario Casellano/ Pipolo, die later nog een nazi- komedie met Celentano zouden regisseren zelfs : zio Adolfo in arte Führer.
En onze vriend ? Welnu : die blijkt de bovenbuurman van Rita te zijn, wier ouders een trattoria runnen
( n.b. : er worden daar anno 44 in Florence tonnen aan spaghetti verorberd...hoezo schaarste ? ). en hij blijkt de hierboven gememoreerde rainmaker te zijn. Hij is hier uitgerust als een ouwe bolsjeviek : brilletje, baardje en- waarom niet- Leninpetje. Wat je noemt een stament in Italië anno 44.
De dritte im Bunde is Jess Hahn, de gememoreerde neergehaalde en ondergedoken vliegenier. Die vlucht in gezelschap van Rita en Hill- wiens uitvinding door de moffen om voor de hand liggende redenen heftig wordt gegeerd- voor de baddies. Onder die laatsten treffen we Blanche en Tieri aan als resp. good and bad Kraut.
Het begin van een reeks bizarre avonturen die natuurlijk om de haverklap wordt onderbroken door optredens van Rita, om de 10 minuten hooguit. Die zullen zelfs voor waarschijnlijk hypothetische liefhebbers van sixties Italo kiddiepop amper te pruimen zijn. Muziek die trouwens werd gecomponeerd door Berto Pisano.
Kortom : een kiddiefilm die slechts vanwege Hill nog enige gekendheid geniet, al zal dit voor diens fanbase geen feest zijn. Ik WEET dat meerdere mensen hier deze film hebben gezien, aangezien er een Duits gedubde DVD is en hij waarschijnlijk ook op teevee is geweest. Ik zie hun stemmen niet, dus ik vrees dat dit niet hun ding was..of vergis ik me ? Ik las trouwens dat de muzikale intermezzi uit die versie geknipt zouden zijn, lijkt me stug want dan hou je nog geen uur over. De Italiaanse DVD is wel integraal, maar bevat geen onderschriften. ATTENTIE: op die hoes ziet u ook de hier niet weergegeven ondertitel, die er wel bij hoort.