Louise Bourgeois: The Spider, the Mistress and the Tangerine (2008)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Marion Cajori en Amei Wallach
met Pandora Tabatabai Asbaghi, Jean-Louis Bourgeois en Louise Bourgeois

Achtennegentig jaar is beeldend kunstenaar en icoon van de moderne kunst Louise Bourgeois inmiddels en zij is nog steeds aan het werk. Tussen 1993 en 2007 maakten Marion Cajori en Amei Wallach opnamen van de levendige, scherpzinnige en inventieve Bourgeois. Het resultaat is een fraaie inzichtelijke documentaire, een soort filmische reis in het leven en de verbeelding van de vrouw die in 1982, op 71-jarige leeftijd de eerste vrouw werd die een belangrijk retrospectief kreeg in het Museum of Modern Art in New York. Bourgeois begon haar leven in 1911 als dochter van twee Parijse tapijtmakers. Na een studie geometrie aan de Sorbonne kiest ze toch voor de kunst. Ze vertrekt met haar Amerikaanse echtgenoot, de kunsthistoricus Robert Goldwater, in 1938 naar Amerika en dat is haar nieuwe thuisland geworden.

avatar van danuz
Mooi gemaakte documentaire over kunstenares Bourgeois. Ben altijd al gefascineerd geweest door haar werk (al sinds ik zo'n 10 jaar geleden één van haar grote spinnen in de hal van Tate Modern zag staan). Doorheen de jaren ben ik af en toe over haar werk gaan lezen en is me vooral de emotionele lading van haar werk bijgebleven. Dat komt hier dus ook mooi naar voren, maar daarnaast wordt ook vooral haar werkproces en omgeving getoond. Ik begin met een voorzichtige beoordeling, maar hij kan nog wel eens flink blijven beklijven, deze docu.