L'Aria Serena dell'Ovest (1990)

Alternatieve titel: The Peaceful Air of the West

Italië / Zwitserland

geregisseerd door Silvio Soldini
met Roberto Accornero, Fabrizio Bentivoglio en Cesare Bocci

In Milaan laat Veronica, een verpleegster die vele occasionele minnaars heeft, op een ochtend haar agenda achter in het huis van Cesare Noviti, de man met wie ze de nacht heeft doorgebracht zonder hem zelfs haar naam te zeggen. Het adresboekje bevat namen, adressen en telefoonnummers. De jongeman, die marktonderzoek doet voor het bedrijf Cosmos en op het punt staat overgeplaatst te worden naar Zwitserland, gaat met behulp van de agenda vergeefs op zoek naar de onbekende vrouw. Op die manier ontmoet hij Irene, een vertaalster die niet tevreden is over haar eigen werk en over haar lange relatie met Mario, maar de vrouw weigert om een relatie met hem te beginnen . Ondertussen gaat het adresboekje van hand tot hand.