Snackbar (2012)

Nederland

geregisseerd door Meral Uslu
met Ali Çifteci, Iliass Addab en Ilias Ojja

Een snackbar in een grootstedelijke buitenwijk is voor de Marokkaanse straatjeugd een toevluchtsoord. Ze zijn wild en gewelddadig en crimineel. Ali is als een oude vertrouwde Turkse oom voor ze, begripvol, grappig en streng. Maar wat, als Ali met zijn verslaving aan Tric Trac dit alles op het spel zet?

_Casper_ schreef:
ik heb erg naar deze film uitgekeken maar hij viel me erg tegen, De film lijkt meer op een documentaire... dat hoeft nog niet perse slecht te zijn.. Maar naast dat feit zat er ook vrij weinig verhaal in.
Op zich geeft het wel een KLEIN beeld van hoe de marrokaanse jeugd opgroeien tot ''bendes'' maar het algehele verhaal bied gewoon teweinig.. jammer want het idee achter de film is wel erg interessant en er had gewoon meer ingezeten en moeten zitten

Hier sluit ik me bij aan.

avatar van rroossiiee
Goede film, alleen eind beetje vaag.. Hoe zit het nou met Ali?

avatar van popcorn en cola
Geweldige kerel die Ali die als een soort van burgemeester van deze straat de boel relatief rustig weet te houden. Ali boeide mij van de eerste minuut, sommige van de jongens minder. Wel een verhaal 'van de andere kant' wat sympathie opwekt, hoewel dit verhaal niet uit de slechtste wijk van R'dam komt. Jammer dat het met veel van dit soort Ali's op deze manier af moet lopen. Geld lenen, kost geld .... en de rest!

avatar van chack
Best aardige film eigenlijk.

avatar van cantforgetyou
Beschamend voor de Marokkanen. Met deze film, laat je een stel domme nietsnutten zien. Terwijl er zoveel Marokkanen zijn die wel hun best doen. Dit is heel stereotype neergezet. Ik vond er weinig aan. Steeds weer ruzie maken om drugs en/of hele kleine dingen. De film gaf mij een zeer negatief beeld.

avatar van Donkerwoud
Het blijft moeilijk voor filmmakers om de goede toon te vinden wat betreft de multiculturele samenleving. Of het is bijna beledigend politiek correct en gaat aan de kern van het probleem voorbij, of het kiest voor de grove aanpak en het wordt zelf discriminerend. Snackbar valt helaas in de tweede categorie. Het heeft een intrigerend uitgangspunt van een snackbarhouder die te maken krijgt met notoire hanggroepjongeren. Daarmee doet het iets denken aan de schitterende mini-serie The Corner, die soortgelijke thematiek uit wist te werken tot een aantrekkelijk staaltje maatschappijkritiek.

Waar het hier echter misgaat is dat de Marokkaanse jongeren terug worden gebracht tot een groepje gillende speenvarkens. Ze slaan elkaar maar de hele tijd of maken beledigende opmerkingen naar anderen. Pogingen om ze wat te vermenselijken slaan de plank mis. Tussen de scenes door zitten korte interviewtjes gemonteerd die een emotionele laag aan moeten brengen. Een constructie die best zou kunnen werken, maar die hier weinig toevoegt aan wat we al denken te weten over het onderwerp. Het is nog bijna niet van het niveau ´ze hebben gewoon een slechte jeugd gehad´.

Ik vind het stuitend dat de Turkse Ali gepresenteerd wordt als een baken van tolerantie tegenover een aanval van agressieve Marokkaanse jochies. Het is bijna alsof hiermee gezegd wordt dat de hardwerkende Turken het dupe zijn van de branie schoppende Marokkanen. Wat overblijft is een (waarschijnlijk) onbedoeld racistische film die alleen maar rolbevestigend gaat werken en niks toevoegt aan het belangrijke debat.