• 8.344.402 stemmen

Acid - Delirio dei Sensi (1968)

Drama | 92 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: LSD - Il Paradiso a 5 Dollari

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Giuseppe Maria Scotese

Met onder meer: Bud Thompson, Bruna Caruso en Annabella Andreoli

IMDb beoordeling: 5,5 (63)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Acid - Delirio dei Sensi

Terwijl elektrische gitaren en orgeltjes klinken door het feestgedruis, gaan joints gevuld met marihuana van hand tot hand. Een band treedt op en iedereen heeft een geweldige tijd. Op dit feest wordt zelfs een versierde auto binnengereden met daarover een vrouw onder kranten gedrapeerd. Een man met een puntzak over zijn hoofd spuit slagroom over haar heen. Ondertussen legt een van de eerste feestgangers iets geheimzinnigs op haar tong.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Nog geen stemmen voor deze legendarische cult klassieker die over jullie geliefde elesdee gaat ?
ITT wat hierboven wordt gesuggereerd handelt het zich hier om een mondo-docu, incl. voice -over en met een duidelijk educatieve strekking. Het begint allemaal met footage van de hippies in de Village en interviews met de pundits, we begrijpen dan dat hippies LSD gebruiken uit- verrassend-protest tegen kleinburgerlijk conformisme en de consumptiemaatschappij. Maar we komen ook te weten dat dit heel gevaarlijk is en dat je van dit goedje knettergek kunt worden...
Dit wordt dan geillustreerd aan de hand van reeenactments gebaseerd op de verslagen van ene Erskine Williams, op grond van ware feiten, zo verzekert men ons.
We volgen dan de wederwaardigheden van 4 lekkere jonge tsjiks in de verdorven grootstad NY: een brunet modelletje dat onwetend in aanraking komt met het kwaad, een brunet blauwkousje dat zodra ze spaced out is naar bed wil met negers, een blonde heiress uit the deep saus die naar negers naar bed wil om ze te kunnen vernederen, en een blonde verslaggeefster die naar bed gaat met een mafioso die in drawgs handelt. Zoals u begrijpt leidt dit tot louter rampspoed...
Legendarisch is de film vooral vanwege de uitgebreide spiegedeliese trip scènes, die moderne kijkertjes wellicht ridicuul zullen vinden vanwege de lompe effecten. Ik vond de eerste en zeer uitgebreide echter wel geslaagd, vooral misschien dankzij de bijbehorende soundtrack, die trouwens werd verzorgd door Trovajoli. Bovendien: dit was toch voor de golf aan spiegedeliese films die kort daarop de wereld zou overspoelen.
Het acteerwerk werd verzorgd door ongetalenteerde amateurs, en dat is te zien.