Pontormo (2004)

1 stem

Italië

geregisseerd door Giovanni Fago
met Joe Mantegna, Galatea Ranzi en Sandro Lombardi

De Italiaanse schilder Jacopo Carrucci, ook wel bekend als Pontormo, woonde en werkte in Florence tijdens de renaissance. Het verhaal handelt over zijn laatste levensjaren, waarin de Inquisitie angst en terreur zaait onder de bevolking. Vanwege Pontormo's uitzonderlijke talent wordt hij door groothertog Cosimo de' Medici gevraagd om aan fresco's in de basiliek van San Lorenzo te gaan werken. Hij ontmoet Anna, een getalenteerd tapijtwever en afkomstig uit het noorden van Europa. Hij onderkent haar talent en geeft haar extra aandacht, wat de andere wevers jaloers maakt. Ondertussen onderzoekt de Inquisitie het werk van Pontormo.