Am Ende die Hoffnung (2011)

Alternatieve titel: Fateful Love - The Hunt for U 864

Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Thorsten Näter
met Yvonne Catterfeld, Rosemarie Fendel en Maximilian von Pufendorf

Duitsland, 1945. Nadat haar ouders door de nazi's vermoord werden, is de jonge Elizabeth, die door iedereen Ellen genoemd wordt, met volle overtuiging actief in het verzet. In de strijd tegen het regime van Hitler wordt Ellen geworven als een spion voor de Britse inlichtingendienst. Hun missie: het bespioneren van marine-officier Hans Mertens (Max von Pufendorf), die binnenkort gaat varen met de U-864, een boot met uiterst gevaarlijke lading aan boord. Hoewel Ellen al een lange tijd een relatie heeft met Robert Elbing (Stephan Luca), wordt ze verliefd op de gevoelige luitenant Jack. In de overtuiging te handelen naar haar beste weten levert Ellen alle informatie aan de Britse geheime dienst. Wanneer ze erachter komt dat ze hierdoor het doodvonnis van Hans en zijn bemanning ondertekent, zet ze alles op alles om het leven te redden van haar minnaar.

Prima Duits Oorlogsdrama met prachtige beelden van Noorwegen en een werkelijk schitterende setting, de film schakelt tussen het heden en verleden in de stijl van de Titanic en heeft in de naam van Yvonne Catterfeld die de rol speelt van Ellen Ludwig weer een echte ster.
Aanrader.

Beelden waren wel aardig maar, maar wat een voorspelbare verhaallijn en heel matig acteer werk.

is op geen enkel moment spannend of ontroerend.
gemiste kans

avatar van blurp194
Flauwe televisiefilm.

Het verhaal is te ongeloofwaardig, te sentimenteel en mist de spanning. Ongeloofwaardig op zich niet vanwege het gegeven, dat gaat er bij mij wel in, maar in de details ('ik ken al hun namen nog', dat soort onzin). De oude dame is ook niet geloofwaardig als de oudere versie van haar blonde verschijning, en dat stoort bij elke flashback. De structuur klopt overigens niet erg, want de flashbacks zijn niet de herinnering van de oude dame maar het hele verhaal. En daarmee sluit de link naar de kleindochter ook niet erg goed.

Beelden zijn redelijk maar niet geweldig, er zit nogal eens een foutje in de trucbeelden, en ook af en toe een mislukte poging tot mooifilmen. Komt een beetje over alsof een student met een digitale camera aan het spelen is. Voor de beelden van Noorwegen kan je beter naar Discovery gaan kijken, vind ik dan.

De truc met de ham, die krijgt nog een puntje.

avatar van mnrk
Een prima film van Thorsten Näter...

Het verhaal is interessant en de uitwerking is ook in orde, het schakelen tussen het heden en verleden komt goed over...

Het acteerwerk was naar behoren en was voor deze film gewoon op zijn plaats...

De film heeft een hoop overeenkomsten met de beroemde film Titanic. Ook hier vertelt een oude vrouw over de liefde die ze kreeg voor een man die zou omkomen op een schip.
En ik vind ook dat deze film absoluut niet onder doet voor de film Titanic. Hij is minstens zo mooi in beeld gebracht, loopt lekker en natuurlijk en er wordt fantastisch geacteerd. Maar het verhaal hier vind ik nog mooier en boeiender als bij de Titanic. (Een Duitse onderzeeër die tot zinken wordt gebracht omdat het verzet erachter is gekomen wat de route en de lading is, is toch ook een stuk interessanter als een schip dat tegen een ijsberg vaart) Nauwelijks voor te stellen dat de Titanic een mega groot succes was en dat ik hier pas de zesde ben die op de film stemt. En dat deze film bovendien zo laag gewaardeerd wordt. Hoe werkt dat toch in filmwereld?

avatar van knusse stoel
Uitstekend stuk film over de periode waarin ons land betrokken was in de laatste gruwelijke oorlog op Europees grondgebied. Het verhaal loopt als een trein, is indrukwekkend en ook nog eens redelijk realistisch.
Het acteerwerk wordt ook goed verricht en de wisseling tussen de verhaal-vertelster en haar verleden lopen goed in elkaar over.
Voor de waardering geven wij de film een 7 1/2.