Mahler (2004)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Frank Scheffer
met Ricardo Chailly en Henry-Louis de la Grange

Een portret van Gustav Mahler (1860-1911) aan de hand van repetities voor zijn negende, voorlaatste symfonie (1908-09) door het Concertgebouworkest onder leiding van Ricardo Chailly. Regisseur Scheffer concentreert zich eerst op het levendige gezicht en het beweeglijke lichaam van de dirigerende Chailly, die met deze productie afscheid neemt van het orkest. Later verschijnen ook de orkestleden in beeld, geconcentreerd musicerend. De muziekfragmenten van de negende symfonie (en enkele andere Mahler-fragmenten) worden afgewisseld met talking heads-interviews met Chailly, die verwijst naar de Mahler-uitvoeringen van Mengelberg, en de gedreven Mahler-biograaf Henry-Louis de la Grange.