Türkisch für Anfänger (2012)

Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Bora Dagtekin
met Elyas M'Barek, Katja Riemann en Adnan Maral

Lena Schneider heeft het niet eenvoudig. Ze ervoer haar 19 levensjaren als erg frustrerend en is naar eigen zeggen erg “getraumatiseerd” door de anti-autoritaire opvoeding die ze heeft gehad. Daarom beslist haar moeder, Doris, een psychotherapeut en professionele vrijgezel, om haar op vakantie te sturen naar Zuidoost-Azië. Lena bevindt zich echter nog maar net in het vliegtuig wanneer ze de rij moet delen met de testosteronbom Cem Öztürk en zijn streng religieuze zus Yagmur. Als geëmancipeerde vrouw ontmoet ze een echte macho.

Ik heb de tv-serie niet gezien en ik weet niet of dat een voor- of nadeel is. Wat ik zag was een mix van doorsnee-entertainment voor het gehele gezin en een tiener liefdesverhaaltje, opgebouwd rondom zotte personages. Hoewel de woordspelletjes adrem zijn en de film tempo heeft, prikkelen de grappen niet en wordt van elk cliché (vrouwonvriendelijk en machogedrag) en vooroordeel dankbaar gebruik gemaakt. Het had allemaal wat creatiever en doordachter gekund.