ad

Genre: Drama

Oorsprong: Duitsland / Griekenland / Frankrijk

Geregisseerd door: Spiros Stathoulopoulos

Met onder meer: Theo Alexander

IMDb beoordeling: 6,2 (637)

Oorspronkelijke taal: Grieks

Releasedatum: 17 juli 2013

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Metéora

In het bergachtige gebied van centraal Griekenland liggen de kloosters van Meteora, bovenop op hoge steentoppen en ver weg van zowel hemel als aarde. De jonge monnik Theodoros en non Urania hebben hun leven toegewijd aan de strikte rituelen en levensstijl van hun genootschap. Echter, een groeiend gevoel voor elkaar zet het leven onder druk. Zij zullen moeten kiezen tussen een spirituele toewijding of een wereldlijk verlangen.

avatar van Friac

Friac

Deze film maakt deel uit van de officiële competitie van de Berlinale, maar persoonlijk vond ik de film veel te licht aanvoelen om deze eer te verdienen.

Het basisidee (monnik en non wonen elk in hun geïsoleerde klooster - met uitzicht op elkaar - en worden tegen wil en dank verliefd op elkaar) en de setting van de film spraken me zeker aan. Ook de mix tussen animatie en film werkte en de gregoriaanse zangen droegen bij aan de spirituele sfeer van Metéora.

Maar écht drama en overdonderende scènes ontbreken jammer genoeg. De film kabbelt rustig voort, en aan de eindmeet denk je: "Aardig, maar that's it."

Jammer, want hier had allicht meer kunnen inzitten. Een standaard 3* volstaat echter.

Vanaf 8 augustus in de bioscoop (Cinemien)

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Trailer YouTube - Metéora - Trailer

Of het nou ook een goeie film is? Het landschap daar is wel heel mooi, ik ben vorig jaar nog in Meteora geweest in Griekenland.

avatar van Malick

Malick

Het zal me niets verbazen als Spiros Stathoulopoulos van de Griekse film Metéora veelvuldig gekeken heeft naar het werk van de Italiaan Pier Paolo Pasolini (Il Decameron) ...

avatar van dimi303

dimi303

Vandaag in "de andere film" in Brugge voorstelling om 20h00 in één van de mooiste filmzalen waar ik al ben geweest. De Liberty. Enkel open voor de andere film en het MOOOV FILMFESTIVAL.

avatar van Edamboy

Edamboy

Mooie plaatjes van de Meteora-kloosters in Noord-Griekenland vullen het flinterdunne liefdesverhaal tussen een Griekse monnik en een Russische non. Een half puntje voor de plaatjes...

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Niet echt de moeite waard.....

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Maakte me weinig of geen indruk.

avatar van ZenZin

ZenZin

Indrukwekkend gebied niet eens echt mooi gefilmd. Dun thema tergend traag gebracht. Irritante muziek/geluid. Nee, dit viel niet mee....

avatar van mjk87

mjk87

Een goede film, maar tergend traag en die wist mij helaas nooit te grijpen. Veel statische shots die ook niet heel mooi zijn, ondanks dat de omgeving wel mooi is. Het lijkt ook wel of er een extra donker filter voor zit. Zo keek ik plichtmatig de film uit zonder dat het me maar ergens begon te boeien. Die animaties tussendoor in die oude stijl zijn niet onaardig, maar vond ik qua toon niet passen bij de rest van de film. 2,0*.