Metéora (2012)

Duitsland / Griekenland / Frankrijk

geregisseerd door Spiros Stathoulopoulos
met Theo Alexander en Tamila Koulieva-Karantinaki

In het bergachtige gebied van centraal Griekenland liggen de kloosters van Meteora, bovenop op hoge steentoppen en ver weg van zowel hemel als aarde. De jonge monnik Theodoros en non Urania hebben hun leven toegewijd aan de strikte rituelen en levensstijl van hun genootschap. Echter, een groeiend gevoel voor elkaar zet het leven onder druk. Zij zullen moeten kiezen tussen een spirituele toewijding of een wereldlijk verlangen.

avatar van Friac
Deze film maakt deel uit van de officiële competitie van de Berlinale, maar persoonlijk vond ik de film veel te licht aanvoelen om deze eer te verdienen.

Het basisidee (monnik en non wonen elk in hun geïsoleerde klooster - met uitzicht op elkaar - en worden tegen wil en dank verliefd op elkaar) en de setting van de film spraken me zeker aan. Ook de mix tussen animatie en film werkte en de gregoriaanse zangen droegen bij aan de spirituele sfeer van Metéora.
Maar écht drama en overdonderende scènes ontbreken jammer genoeg. De film kabbelt rustig voort, en aan de eindmeet denk je: "Aardig, maar that's it."
Jammer, want hier had allicht meer kunnen inzitten. Een standaard 3* volstaat echter.

Vanaf 8 augustus in de bioscoop (Cinemien)

avatar van mcdaktari
Trailer YouTube - Metéora - Trailer
Of het nou ook een goeie film is? Het landschap daar is wel heel mooi, ik ben vorig jaar nog in Meteora geweest in Griekenland.

Malick
Het zal me niets verbazen als Spiros Stathoulopoulos van de Griekse film Metéora veelvuldig gekeken heeft naar het werk van de Italiaan Pier Paolo Pasolini (Il Decameron) ...

Vandaag in "de andere film" in Brugge voorstelling om 20h00 in één van de mooiste filmzalen waar ik al ben geweest. De Liberty. Enkel open voor de andere film en het MOOOV FILMFESTIVAL.

avatar van Edamboy
Mooie plaatjes van de Meteora-kloosters in Noord-Griekenland vullen het flinterdunne liefdesverhaal tussen een Griekse monnik en een Russische non. Een half puntje voor de plaatjes...

Niet echt de moeite waard.....

Maakte me weinig of geen indruk.

avatar van ZenZin
Indrukwekkend gebied niet eens echt mooi gefilmd. Dun thema tergend traag gebracht. Irritante muziek/geluid. Nee, dit viel niet mee....

avatar van mjk87
Een goede film, maar tergend traag en die wist mij helaas nooit te grijpen. Veel statische shots die ook niet heel mooi zijn, ondanks dat de omgeving wel mooi is. Het lijkt ook wel of er een extra donker filter voor zit. Zo keek ik plichtmatig de film uit zonder dat het me maar ergens begon te boeien. Die animaties tussendoor in die oude stijl zijn niet onaardig, maar vond ik qua toon niet passen bij de rest van de film. 2,0*.