Les Enfants du Goulag (2011)

Alternatieve titel: Children of the Gulag

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Romain Icard

Franse documentaire (2011) van Romain Icard over de honderdduizenden kinderen die tijdens het Stalinregime zijn geboren in de Gulag-strafkampen, of erger nog: er doelbewust naartoe gestuurd. De 'Gulags' waren straf- en werkkampen waar miljoenen Sovjet-burgers terechtkwamen onder de dictatuur van Stalin. Ze bevonden zich vaak ver van de bewoonde wereld, geïsoleerd in verre uithoeken van het land, onder meer in Siberië. 'Gulag' is afgeleid van de naam van de centrale administratie die het strafkampsysteem beheerde.

avatar van Uzza_Sparta
afgelopen donderdag, 12 januari, op Canvas gezien. Een zeer interessante documentaire, al vond ik dat ze iets meer hadden kunnen laten zien met hoe het nu was met sommige van die kinderen, want er zijn toch wat meer nog in leven dan deze docu beweert. Dat neemt niet weg van de gruwelelijkheden en/of gulag-geweld dat ze hebben meegemaakt, maar er was bijvoorbeeld een man die daar was geboren en dan als tiener was hij ineens vrij, en kreeg 4 of 5 rubels en kon dan zijn eigen weg uitzoeken zonder dat hij ooit in zijn leven buiten zo'n kamp was geweest!