Parts of the Heart (2012)

1 stem

Indonesië

geregisseerd door Paul Agusta
met Endy Arfian, Ardy Rinaldy en Elbert Powa

Acht contemplatieve korte films tonen acht stadia in het liefdesleven van Peter, homoseksueel in Jakarta. Ze vertellen, in chronologische volgorde, over Peters eerste verliefdheid op tienjarige leeftijd (in het segment Stolen Kiss), zijn eerste seksuele ervaring (The Game Kiss), liefdes verloren aan de dood (Solace) of vermorzeld door de druk van een traditionele maatschappij (The Last Time), de moeilijke tijden in een lange relatie (3 en The Couch and the Cat), tot aan een flirt met een jongere man als de veertigjarige Peter getrouwd is (Why Isn't Peter Happy?).

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er kloppen wel een paar dingen niet aan deze film. Belichting in de eerste scenes is lelijk, het acteren van sommige Peters niet zo overtuigend en de matige liedjessoundtrack had ik na het tweede liedje echt wel gehoord en toen kwamen er nog een paar.

Maar deze film is dan weer zo eenvoudig, persoonlijk, hartverwarmend en oprecht dat ik daar erg simpel overheen stap. De film bestaat uit acht kleine vignetjes, acht fases uit het leven van de homoseksuele Peter en uit alles is te halen dat deze film zeer autobiografisch is, van de eerste gevoelens, tot de eerste vriendjes tot aan de gezapige sleur die een relatie kan worden. Goudeerlijk, zonder opsmuk, met veel zelfspot en veel liefde gemaakt. En dan luister ik wel door de soundtrack heen.