• 8.298.732 stemmen

Genre: Fantasy / Familie

Alternatieve titel: The Stone Flower

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Aleksandr Ptushko

Met onder meer: Vladimir Druzhnikov, Yekaterina Derevshchikova en Tamara Makarova

IMDb beoordeling: 7,1 (443)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Plot Kamennyy Tsvetok

De jonge Danila groeit op bij zijn opa van wie hij de kunst van het beeldhouwen leert. Hij streeft altijd naar perfectie en is nooit tevreden met zijn creaties. De jongeman, die verloofd is met een mooie jonge vrouw uit zijn dorp, wordt verleid door de koningin van de Koperberg, die vertelt van een stenen bloem welke binnenkort zal bloeien in haar rijk. Hierdoor geobsedeerd, verlaat hij huis, haard en verloofde.

image

avatar van beavis

beavis

In de eerste Russische kleurenfilm word gelijk de blauwdruk voor Bava en soortgenoten neergezet. Ook nog winnaar van de grote prijs in Cannes, verbaasd me eigenlijk dat mijn stem de eerste is. Fijn sprookje in de Ptushko traditie, wel meer een communistische dan een folkloristische moraal, en niet zo indrukwekkend als later werk, maar meer valt er ook niet op aan te merken.

Speelduur van de Ruscico DVD is overigens 83 minuten (niet 82 zoals op de hoes vermeld)