Sammy Going South (1963)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur

geregisseerd door Alexander Mackendrick
met Edward G. Robinson, Fergus McClelland en Constance Cummings

De ouders van Sammy (10) zijn vermoord tijdens de Suez-crisis. Hij besluit in z'n eentje naar zijn tante te gaan. Die woont echter in Durban (Zuid-Afrika), hij moet dus heel Afrika door reizen. Onderweg beleeft hij van alles.

avatar van Baggerman
Best een leuk filmpje, die me deed denken aan Dirkie. Vreemd dat deze ook film ook zo in de vergetelheid is geraakt, want ook vandaag de dag zou deze best nog in de kindermatinee op TV kunnen worden uitgezonden en dan nog best de kids kunnen boeien. Ik zou de film als kind zeker geweldig hebben gevonden. Bovendien is de film gemaakt door de regisseur van 'The Guns of Navarone', 'Sweet Smell of Success', 'Lady Killers' en 'The Man in the White Suit', Alexander MacKendrick.

Sammy is wel een bewonderenswaardig mannetje, al is het plot natuurlijk niet erg geloofwaardig.

avatar van mrklm
Fans van Edgar R Robinson dienen te weten dat hij pas na een dik uur ten tonele verschijnt. Maar niet teveel getreurd, want dit is een onderhoudende avonturenfilm waarin de 10-jarige Sammy [Fergus McClelland] in zijn ééntje van Egypte naar Zuid-Afrika te reizen nadat zijn ouders zijn omgekomen bij een bombardement dat het gevolg is van de Suez-crisis. In Durban hoopt hij permanent onderdak te vinden bij een tante. Prima roadmovie voor de familie werkt omdat het voor het overgrote deel op locatie is gefilmd. Daarmee geeft dit een interessant beeld van het Afrikaanse continent in de jaren '50. Het helpt daarbij dat McClelland prima is in de hoofdrol, maar de bijrollen zijn niet altijd even sterk gezet. De verschijning van Robinson in de tweede helft van de film tilt het geheel gelukkig naar een hoger plan.