Drama (2010)

Chili

geregisseerd door Matias Lira
met Eusebio Arenas, Diego Ruiz en Isidora Urrejola

Drie theaterstudenten worden zeer beïnvloed door de Franse professor in acteertechnieken, de theoreticus Antonin Artaud en beginnen met hun eigen levens te experimenteren. Zij zijn op zoek naar echte emoties en situaties, die ze op het toneel kunnen uitbeelden. De obsessie om betere acteurs te worden leidt hen naar hun meest donkere kant en zij overschrijden daarbij grenzen die noch zij noch hun leraren ooit voor mogelijk hadden gehouden.

Hoewel volgens de regisseur deze driehoeksverhouding gebaseerd is op een waar verhaal, gaat dit gestilleerde, uitdagende, kleurrijke portret in de kern over een jongeman die op zoek is naar zichzelf. Behalve sfeervol, erotisch en experimenteel, vond ik deze film ook overdadig en dramatisch hesterisch. Wel zijn er interessante discussies. Naast homoseksuele elementen zijn er enige ingrediënten van het Romeo en Julia verhaal. De cast oogt begerig maar speelt in mijn ogen te theatraal.

Precies zoals gauke zegt, histerisch, overdadig en theatraal. Zal de Zuid-Amerikaanse inslag wel zijn. Stelletje over het paard getilde jongeren uit de betere kringen in het Chili van na de dictatuur volgt een toneelopleiding volgens een Europese toneelmethode (kennelijk is er geen eigen toneeltraditie) en moeten daarvoor het 'echte leven' leren kennen. Nou, daar wordt je niet vrolijk van. Door elkaar lopen het zoeken naar seksuele identiteit, het Romeo en Julia-verhaal, jeugdtrauma's en verwijzingen naar de periode van de dictatuur. Het is de bedoeling dat niemand, inclusief de kijker, nog weet wat nou spel is en wat werkelijkheid. Want daar zijn regisseurs altijd dol op. Nou, ik minder. Voor de rauwheid van de film moest ik denken aan de films van Larry Clark. Maar die gingen ergens over. Dat heb ik in deze film niet kunnen ontdekken.