Madeleine - Portret van een Stempedagoge (1995)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Ruth Meyer
met de stem van Ruth Meyer

Vrijheidsdrang kenmerkt het leven en werk van Madeleine Lehning (1911-1997). Op haar zeventiende vertrok ze naar Genève. Hier ontmoette ze Arthur Lehning, anarchist, filosoof en schrijver. Met hem trouwde ze, reisde ze, schreef ze en streed ze voor het vrijheidsideaal. Een avontuurlijk leven in de schaduw van haar man. Totdat Madeleine begin jaren vijftig haar eigen leven besloot te leiden. Ze ging logopedie studeren. Met de ideeën uit haar anarchistische verleden ontwikkelde ze een ongewone theorie over de bevrijding van de stem. Zo ontstond een eigenzinnige benadering van klank, ruimte, beweging en stem. Haar ruimtelijke visie op de stem bracht ze over op vele mensen uit de Nederlandse en Vlaamse theaterwereld.