Santo Frente a la Muerte (1969)

Alternatieve titel: Santo Faces Death

Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Fernando Orozco
met Santo, Mara Cruz en Ángel Menéndez

Een internationale bende criminelen steelt een bijzondere edelsteen uit een zwaarbewaakte Colombiaanse mijn. Het doel is de steen te verkopen op de zwarte markt. De boeven worden onder druk gezet door de kwaadaardige Dokter Igor. Santo, een gemaskerde held die in dienst van Interpol staat, probeert de criminelen een halt toe te roepen.

Er bestaan er 2 van : LL films die frente a la muerte heten...de ene is met BD maar er is ook nog deze Santo, opgenomen in Colombia. Ook van Colombiaanse Santo films zijn er 2, de andere heb ik nog niet gezien.
Zoals de meeste latere Santo's betreft het een film van " Santo namens interpol in het buitenland maar dan undercover via een toernooi procédé" type, waarvan we het stramien onderhand wel kunnen dromen.
Het is niet goed, maar ik ben het niet helemaal eens met beweringen van Santo buffs dat dit 1 van de allerzwakste zou zijn, al biedt hij dan te weinig camp parafernalia en betreft het hier au fond een exotische actiefilm van 13 in een dozijn.
Een actie/spy film met name want we zijn nog in de sixties, het caperelement mag dus niet ontbreken, laat staan de girls. Cardenas is een luchadora- echt waar- die noodgedwongen smaragden steelt voor el gran desconocido, en dit doet zij met geweld. De autoriteiten zijn weer eens machteloos en huren Santo in, die stuit op een crimineel netwerk gerund door ene Igor. 3 keer raden wie Igor incognito is...
In feite heeft Santo hier niet zo heel veel te doen, natuurlijk is er wel ruimte voor een LL potje en flaneert hij onder werktijd over de straten van Bogota, waar hij in een bijna docu- achtige en wel grappige sequentie wordt aangestaard door de verbrouwereerde locals.
Behalve Cardenas die nog even in de ring is te zien ook nog Aloha- sic- als bevallige buikdanseres, Roldan als rivale van Cardenas die na een LL potje met Cardenas een catfight uitvecht in de kleedkamer, en de blonde Cruz -zie poster maar dan iets minder- als de genreconforme ambigue spy girl van wie we pas aan het Bond slot leren of ze nu goed of slecht is.
Tussen de mannetjes treffen we behalve Menendez als de villain en de alomtegenwoordige Oses als zijn ongelukkige henchman die 45743 aanslagen op Santo ziet mislukken- incl. het verplichte dubbelgangergevecht- verrassend ook spaghettiman Brana ( die jullie ook kennen uit once upon a time in the west ) aan, eveneens als henchman.
Het geheel geeft zoals gebruikelijk een toeristisch overzicht van de locaties, we bezoeken de stad, het hooggebergte en op het slot ook de jungle. Het Colombiaanse leger werkte schijnbaar enthousiast mee aan deze productie, wat resulteerde in beter dan gewoonlijke chases te land ter zee en in de lucht met authentiek vlieg en boottuig.
Zo slecht als de buffs vond ik dit dus niet, maar overall eerder een typische low budget actiefilm uit die tijd dan een typische Santo.
De score was bizar, een potpourri van jatwerk geloof ik.