Give Up Tomorrow (2011)

Documentaire

geregisseerd door Michael Collins

In de nazomer van 1997 worden in het Filipijnse Cebu de twee zusjes Chiong vermist. Niet veel later wordt in een vallei het lichaam van een meisje gevonden; ze is verkracht en vermoord. Een van de Chiong zussen, neemt men aan. De politie pakt zeven lokale jongens op. Onder hen Paco Larrañaga, een jongen uit de betere kringen. Paco werd opgepakt omdat hij een reputatie had als herrieschopper, maar op het moment van de moord bevond hij zich driehonderd kilometer verderop, in Manilla, in het gezelschap van een aantal medestudenten. Paco en zijn familie worden geconfronteerd met de tot op het bot corrupte Filipijnse justitiële macht die niet uit is op rechtvaardigheid maar op veroordeling.

Meneer Bungel
Weet iemand nog hoe het zat met die ge-photoshopte foto van Paco op een terrasje met die zgn. vrienden? Die is toch door de aanklagers gebruikt om 'aan te tonen' dat hij in Cebu was? -edit- ik ga er maar even vanuit (de andere mogelijkheid is bij nader inzien schier ondenkbaar). En bijzonder dat één van de producenten familie van Paco is. Dat moet je niet willen, zulke 'partijdigheid by association' - los van hoe rotsvast de zaak ook is.

Voor de rest bereikt de docu krap aan het beoogde doel: het aantonen van een enorme gerechtelijke dwaling, corruptie en de kleinzieligheid van de mens in het algemeen, met grote gevolgen. Het is een simpel werkstuk geworden dat het verhaal goeddeels chronologisch vertelt. Het kwam echter behoorlijk druk en soms chaotisch over en leek iets teveel op een pamflet voor de vrijlating van de zeven verdachten - dat kan op zich nog zo terecht zijn, maar in een docu moet je daar toch zo terughoudend mogelijk in zijn. Of ben ik te streng?

Een docu die zeker haar impact heeft, maar ook haar tekortkomingen. Ik hou het maar op drie sterren.