Così Sia (1973)

Italië
Western / Komedie

geregisseerd door Alfio Caltabiano
met Luc Merenda, Sydne Rome en Alfio Caltabiano

Een ex-bandiet genaamd Smith, die nu door het leven gaat als prediker, een zwervende kunstenaar en een zakkenroller bundelen hun krachten om een bank te beroven. Hun plan slaagt en ze weten te ontkomen met het geld uit de kluis van de bank. Op hun vlucht worden ze beroofd van hun nieuw verworven rijkdom door een jonge lerares.

Er bestaan er meerdere van : spaghetti's met cosi sia in de titel... deze dient niet verward te worden met de Harrison film, en behoort in feite tot een tweeluik dat Caltabiano regisseerde met als anti- held Luc Merenda. Dit is het eerste deel daarvan, tweede staat hier niet op.
Het betreft hier een post- Trinita klucht zoals u al vermoedde, die verder volstrekt niets aan de canon heeft toe te voegen. Merenda wordt in den beginne geintroduceerd op een genreconform ezeltje en met- origineelste trekje uit de hele film- een scheur in zijn hoed. Betekenis daarvan ontgaat me voorlopig. Hij stelt zich aan een ouwe pias voor als ene Horatio, want net als de Hamlet figuur "overleeft hij zowel narren als prinsen ".
Al snel kan de klucht beginnen wanneer een stel clowneske bandolero's onder leiding van Tano Cimarosa een postkoets overvalt, niet tot zin van de held. Die Cimarosa bende komt als running gag doorheen de hele film terug, net als enkele passagiers van de postkoets trouwens : die zeiknicht die dolblij is dat hij letterlijk en figuurlijk dreigt te worden uitgekleed, en vooral Sidney Rome, die een onderwijzeresje blijkt voor te stellen en wordt geintroduceerd met uilenbrilletje.
Het vervolg speelt in een stadje waar Merenda aanspoelt en hij zijn ex- compaan Smith aantreft, vertolkt door de regisseur zelf. De 2 hebben nog een vete uit te vechten naar aanleiding van een heist en de niet netjes verdeelde opbrengst daarvan, na aanvankelijke ruzie besluiten ze echter samen te gaan werken.
Allicht komen ze op de idee van een nieuwe heist, de opbrengst ervan blijkt wat tegen te vallen en alles moet overnieuw. Wie wil weten wat de clou is : gewoon de synopsis lezen. Het vervolg kondigt zich op het einde al aan : Merenda zet de jacht in op Rome. Een vervolg dat er zoals gezegd ook kwam.
Een volstrekt overbodige Trinita style klucht kortom, met de verplichte saloonbrawls waarvan er eentje dik 10 minuten duurt, zonder serieuze bodycount en met vooral heel veel flauwe grapjes, bij voorkeur blasfemisch ( de figuur van Caltabiano is ook dominee behalve smid ), en zelfs als buitengewoon vervelende toevoeging een blond ventje en volleerd diefje. Maakt ook meteen duidelijk wat de doelgroep voor deze film zou moeten zijn.
Deze zinloze bocht is uitgebracht op meerdere DVD'S, eentje met Engelse dubs, ook 1 met Italiaanse audio en Engelse subs. Slechts geschikt voor de meest verdwaasde genrecompletisten, Merenda tifosi kunnen zich beter tot zijn poliziotteschi beperken.

avatar van Richard_Voorhees
pippo il buffone schreef:
Dit is het eerste deel daarvan, tweede staat hier niet op.

Vanaf nu is hij wel op de site te vinden: Oremus, Alleluia e Così Sia (1973)