ad

Documentaire | 108 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten

Geregisseerd door: Caveh Zahedi

IMDb beoordeling: 6,3 (122)

Releasedatum: 7 december 2012

Over The Sheik and I

"Lights, Camera, Fatwa!"

Regisseur Caveh Zahedi wordt voor een Midden-Oosterse kunstmanifestatie om een film te maken met het thema 'Kunst als subversief element'. Hem wordt verteld dat hij kan doen wat hij wil, behalve de sjeik - die het betreffende land regeert en de manifestatie financiert, - belachelijk maken. Zahedi leeft zich uit en besluit juist dat laatste te doen. Hij richt de camera op de manifestatie en drukt op elk cultureel gevoelig knopje dat hij maar kan vinden. Maar zijn rol van hofnar wordt niet gewaardeerd en zijn film wordt verbannen en hemzelf staat een fatwa te wachten.

avatar van yesplease

yesplease

De regisseur weet niet goed wat hij aan moet met de opdracht voor een film voor een festival. Hij neemt een (onuitwerkt) besluit om naar het land van de sheik (die het festival finaciert) te gaan en iets te maken over de sheik. Dit is eigenlijk niet de bedoeling, waardoor het goed past in het thema van het festival 'Kunst als subversief element'.

De regisseur filmt wat flauwe, geimproviseerde verhaaltjes, maar zelfs met deze flauwiteiten loopt hij tegen grenzen op van de ongeschreven wetten van het land en vooral die van religieuze aard. Hij wordt constant gewaarschuwd dat hij zijn amateur acteurs in gevaar kan brengen. Hij blijft echter filmen, zelfs als gevraagd wordt omdat niet te doen. Een flink deel van de film zijn opnamen van mensen die vooraf of achteraf vragen om niet in de film te worden opgenomen. Dit wordt afgewisseld met gemopper over zijn teleurstelling dat hij in zijn Kunst wordt tegengewerkt. We kunnen de film zien vanwege de acties van een New Yorkse advocaat. Er is blijkbaar beloofd dat niemand vervolgd zal worden, en dat hopen we dan maar.