Min Fynske Barndom (1994)

Alternatieve titel: Carl, My Childhood Symphony

Denemarken
Drama / Muziek

geregisseerd door Erik Clausen
met Mortin Gundel, Anders Forchhammer en Nikolaj Lie Kaas

Het verhaal gaat over de jeugd van de Deense componist Carl Nielsen. De film beslaat het tijdperk van 1872 tot en met 1884. We zien hoe de maar matig getalenteerde Carl viool leert spelen en hoe door een ongeluk - Carls schuld zonder dat hij het opzettelijk deed - zijn veel begaafdere broer zijn hand niet meer kan gebruiken en geen instrument meer kan bespelen. Zijn moeder is de drijvende kracht die hem stimuleert. Hij leert zelf piano spelen en maakt kennis met de klassieke muziek, maar zijn belangstelling voor de meisjes is op dat moment veel groter. Op achttienjarige leeftijd begint hij te componeren en dringt hij door tot de betere kringen in Zweden, waar hij zelfs een romance beleeft met de knappe Anna (Anna Eklund).