ad
  • 8.082.265 stemmen

Die Wahrheit der Lüge (2011)

Drama / Horror | 98 minuten

Genre: Drama / Horror

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Roland Reber

Met onder meer: Christoph Baumann, Marina Anna Eich en Antje Mönning

IMDb beoordeling: 3,6 (107)

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 27 oktober 2011

Over Die Wahrheit der Lüge

Twee vrouwen worden gegijzeld en vastgehouden in een diepe kelder op een verlaten industrieterrein. Geketend aan de muur delen ze een beschimmeld matras, wat eten en een emmer. Door een fout komen de vrouwen vroeg in de ontvoering erachter wanneer hun gijzelaar hen vrij gaat laten. Aan de ene kant geeft dit hoop, maar aan de andere kant zorgt dit voor nog meer wreedheid van hun gijzelaar, omdat hij ze wil breken voordat ze vrijgelaten worden. De hele situatie dreigt te escaleren wanneer de medeplichtige plotseling opduikt en nieuwe eisen gaat stellen.

Lijkt me wel wat.

avatar van Fransman

Fransman

Ja, dat dacht ook. Maar dat viel vies tegen. Jammer dat stinissen niet laat weten wat hij van deze film vond. Volgens mij is MM daarvoor. Zo kan ik ook wel crewlid zijn.

Whatever. Ik zag een soort experimentele film over een psychologisch experiment, gemaakt door een kleine cast, die ook voor de productie tekende. We nemen maar aan dat de film het doel was, en niet het experiment, want daar is geen touw aan vast te knopen. Aan de film trouwens ook niet.

Het gaat ongeveer zo. Een man wil een boek schrijven over een experiment waarbij twee vrouwen in een kerker worden vastgeketend en allerlei psychische en lichamelijke kwellingen moeten ondergaan. De twee vrouwen werken daar aanvankelijk tegen betaling vrijwillig aan mee, maar als de afgesproken tijd verstreken is worden ze tegen hun wil vastgehouden. De man krijgt hulp van een medeplichtige, die nog wel een paar stapjes verder wil gaan als de man terugschrikt voor de gevolgen.

Wat dat experiment nou precies behelst komen we niet te weten. Maar spannend of interessant wordt het nergens. De film kruipt traag naar het einde. Als kijker zit je je hooguit kwaad te maken dat mensen het recht denken te hebben andere mensen zoiets aan te doen. Misschien is dat de bedoeling.

Ik vond de film heel erg Duits. Gemaakt met een soort verbetenheid, zonder enige relativering of humor. Er wordt pover geacteerd. De man die het experiment uitvoert is een zelfingenomen griezel. Trek hem een SS-uniform aan en je hebt de oude, vertrouwde Duitser weer terug. Misschien wilden de makers dat laten zien. Voor mij had dit experiment, en deze film, niet gehoeven.

Fransman schreef:

Zou erg graag over deze film wat willen zeggen maar helaas heb ik de film (nog) niet gezien.

avatar van Fransman

Fransman

stinissen schreef:

Lijkt me een redelijk excuus. Hoor t.z.t graag wat je van deze film vond.

Komt goed