• 8.353.970 stemmen

Alternatieve titel: Return to Burma

Oorsprong: Taiwan / Myanmar

Geregisseerd door: Midi Z

Met onder meer: Jiun Lu, Shin-Hong Wang

IMDb beoordeling: 6,0 (90)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Gui Lái dí Rén

Na genoeg geld gespaard te hebben, besluit arbeider Wang Xing-hong naar huis terug te keren met de overblijfselen van zijn vriend Rong, die stierf bij een ongeluk. Wang hoopt er een baan te vinden. De meeste jongeren proberen in het buitenland te werken, omdat ze nauwelijks rondkomen in Taiwan. In een poging om China, Maleisië, Dubai of Taiwan binnen te komen, lenen ze veel geld om een paspoort te krijgen, om vervolgens vaak in de prostitutie en drugshandel te eindigen.

kappeuter (crew films)

avatar van Observator

Observator

Te zien op het IFFR 2012.

avatar van voskat78

voskat78

Oei wat was dit een tegenvaller zeg... daar waar ik had gehoopt op een film leek het meer op een verkapte docu over een man die na 2 jaar werken in Taiwan weer terugkeert naar z;n geboorte dorp en ziet hoe de dingen veranderen. Er gebeurt verder weinig tot niets wat toch best jammer is. Had volgens mij ondanks die niet verkregen toestemming om te filmen (blijkt bij Q&A) toch veel meer in gezeten.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20375 berichten

Een clandestien geschoten, erg kleine waarnemende film over een man die, je raadt het al, terugkeert naar Burma. De film speelt zich af onder voornamelijk Chinees-Burmezen, een van een stuk of zeven etnische groepen in het land. Je ziet de hoofdpersoon vooral in gesprek gaan met zijn vroegere vrienden en dorpsgenoten. De gesprekken gaan veel over geld en manieren om weg te komen, want daar zijn de jonge Burmezen op uit. Naar Maleisië of China of voor de echte geluksvogels, Taiwan. Conclusie van de film is dat de tijd in het land stil heeft gestaan. Er is geen ontwikkeling onder het volk. Er zijn nog steeds geldproblemen die iedereen probeert op te lossen. en mensen proberen hun verveling te verdrijven door te roken, te praten, te drinken en te zingen.

Geen hoogvlieger, vooral wat te eenzijdig qua thematiek. wel met behoorlijke interesse gekeken en respect voor de regisseur.