Nynke (2001)

Nederland
Drama / Historisch

geregisseerd door Pieter Verhoeff
met Monic Hendrickx, Jeroen Willems en Peter Tuinman

Sjoukje Bokma de Boer droomt van een bijzonder leven met een bijzondere man. Het huwelijk met dichter-advocaat Pieter Jelles Troelstra lijkt de vervulling van die droom. Zij houden beiden van literatuur, poëzie en Friese cultuur, en zij denkt een man getroffen te hebben die haar als gelijkwaardig beschouwt en behandelt. Maar het gaat anders.

avatar van mdj
mdj
Ongelooflijk knap hoe snel Hendrixc zo goed Fries geleerd heeft, bijna accentloos. Jeroen Willems doet het wat dat betreft een stuk minder, maar dat is niet rampzalig. Beslist een hele aardige film, maar Verhoeff heeft wel betere gemaakt.

avatar van Stephan
Meeslepende film die me deed denken aan "the end of august" (roman van Kate Chopin). Het tijdsbeeld kwam me zeer geloofwaardig over. Monic Hendrickx en Jeroen Willems zijn erg goed. Muziek is betoverend. De kolen-scène was toch wel erg fraai.
Kleine inzinker op 3/4 maar toch... Pieter Verhoeff heeft alle facetten van het verhaal goed aangepakt. Chapeau!
Moet het even laten bezinken. En ja... ik ben een sucker voor dit soort drama.

Wat een ontzettend mooie friese film (onder andere het gedicht in het begin: 'Wûnderblom") Echt het verhaal van hoe het was in de tijd van de revolutie die Pieter Jelles Troelstra probeerde te onketenen.
Ik ben naar de première geweest in Leeuwarden, omdat twee zusjes van mij meespeelden.

Eva schreef:

Nynke is Costa voor bejaarden.

Wat lees ik hier nou toch weer allemaal. Het is niet eens echt mijn soort film, maar dit is toch wel een goede film van Nederlandse bodem.

Best interessant, vakkundig gemaakt en uitmuntend acteerwerk van de twee hoofdrolspelers.

avatar van 93.9
Aardige film, maar had het gevoel dat het vehaal rond Nynke niet helemaal overkwam.
Het plot liet soms wat dood.
3 sterren.

Die Engelse titel op imdb is toch niet serieus, hoop ik?

kappeuter (moderator)

Leuke practical joke Wouter.

Als Fries zijnde kun je trots zijn op deze film, hoewel de twee hoofdpersonen niet eens Fries zijn. 4 sterren voor dit prachtig stuk werk.

avatar van Clover
Mooie film, duurde even voordat ik er wat in zag, maar daarna geboeid zitten kijken tot het einde. Intrigerend beeld van de (positie van de) vrouw in die tijd. De moeder de vrouw. 3,5*
Monic Hendrickx speelt fantastisch, wat een actrice! Zie ook 'Het Zuiden'.

Die muziek was toch wel ontzetten fantastisch, jammer dat Cees Bijlstra is overlden dit jaar!

schaap
leuke film over een gevoelige vrouw somige dingen hadden wat uitgediept mogen worden maar een leuke eind

neo (crew)
beam schreef:

Dit jaar? In 2004 werd het hardlopen hem fataal hoor.

Een goede, realistisch historische film. waarvoor je wel wat rust in je donder moet hebben.

rensiboy
vreslijke film, echt niet mijn smaak

robertus65
Niet echt mijn favoriete soort film. De film verloor in het tweede gedeelte steeds meer mijn interesse, was toch vaak een overwegend trage film. Wel mooi gespeeld door de twee hoofdrolspelers. Peter Tuinman 's rol was bescheiden, maar toch herkende ik hem direct, ondanks zijn enorme baard.

avatar van Donkerwoud
Een aardige period piece van eigen bodem, die soms niet helemaal goed uit de verf komt. Er zouden meer van dit soort titels uit moeten worden gebracht om ons culturele erfgoed levend te houden...

avatar van film-gek
mooie film van eigen bodem

avatar van Parisa
Voor een nederlandse film vrij mooi (kleding, decor) neergezet. Maar dat Fries! Ik kon er maar niet aan wennen. Dus ik was blij dat ze ongeveer op de helft wat meer ABN gingen spreken.

speranza
Dit is een sfeervolle film met goed acteerwerk van Monic Hendrickx en Jeroen Willems.

avatar van Jan met de pet
Best wel goede film, zoals het toen ging.........gaat het nu ook nog en het zal altijd wel zo blijven........Monic Hendrickx is een mooie vrouw : 3,0

Prettige film, met een aangenaam tempo. Dramatisch blijft het allemaal op een afstand, maar als period piece overtuigt Nynke volledig. Mooie aankleding, goed spel en sfeervolle muziek. Vakkundig gemaakte film, maar niet het meeslepende drama dat het had kunnen zijn.

Deze film verraste me positief: een mooi drama van interessante personen, een prachtig tijdsbeeld, mooie historische details en het prachtige Fries in de film (bin ik grutsk op!) In tegenstelling tot veel andere Nederlands/Friestalige films is het geluid in orde. Het verhaal is boeiend, maar de thema's lenen zich niet voor een spannend plot. Eigenlijk speet het me dat de film was afgelopen toen Troelstra uit de film stapte.

Deze film heb ik gisteren op televisie gezien, na twaalven bij de VPRO. Daardoor gelukkig geen reclame. Maar het maakt me wel triest ten aanzien van de voorkeuren van het Nederlandse televisiepubliek dat deze fraaie film niet een primetime plekje mag innemen.

avatar van nadrin
Mooi tijdsbeeld. En bijzonder goed geacteerd. Maar vond het al bij al maar een saaie film

Ik vond 'm juist prachtig. Mooie kleuren. Mooie kostuums. Mooie setting. Mooi verhaal.

En pas op wiki las ik dat zowel Monic Hendrickx als ook Jeroen Willems van huis uit niet friestalig zijn.
Ik ben het wel maar had dit niet in de gaten. Zo echt klonk het.

Ik heb ook wel wat traantjes weg moeten pinken. Kortom, een prachtige film.

avatar van BlueJudaskiss
Onverwacht mooie film waar ik van te voren eigenlijk niet zo heel veel had verwacht. Hendrickx doet mij toch altijd een beetje denken aan tuttigheid (ik heb Penoza nooit gezien), maar hier niets van gemerkt. Mooi neergezet tijdsbeeld, vlot en leerzaam. 16 jaar na dato voelt de film nog steeds fris aan. Goed!