ad

Genre: Drama / Historisch

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Pieter Verhoeff

Met onder meer: Monic Hendrickx, Jeroen Willems, Peter Tuinman

IMDb beoordeling: 7,0 (487)

Oorspronkelijke taal: Fries

Releasedatum: 5 september 2001

Over Nynke

Sjoukje Bokma de Boer droomt van een bijzonder leven met een bijzondere man. Het huwelijk met dichter-advocaat Pieter Jelles Troelstra lijkt de vervulling van die droom. Zij houden beiden van literatuur, poëzie en Friese cultuur, en zij denkt een man getroffen te hebben die haar als gelijkwaardig beschouwt en behandelt. Maar het gaat anders.

Dit is normaliter niet het soort film waar ik heen ga, maar aangezien het een Friese film is en Monic Hendrikx er in speelt, had ik extra reden om te gaan.

Het is een vakkundig gemaakte film met mooie beelden.

Monic Hendrikx en Jeroen Willems spelen de sterren van de hemel en dan overdrijf ik niet.

De ondertitel luidt: een liefdesgeschiedenis. Dat is een pakkende omschrijving. Het eerste deel van de film is het stel intens gelukkig. Daarna krijgen ze relatieproblemen en wordt het wat mij betreft een stuk interessanter. De film krijgt namelijk een stuk meer diepgang.

Nynke is een aanrader voor liefhebbers van het genre, vrouwen en uiteraard Friezen!

Wat lees ik vanmorgen in mijn ochtendkrantje...

'Met vier nominaties is Nynke vrijdagavond op de slotavond van het Nederlands Filmfestival de grote favoriet. In vier van de vijf categorieën voor de speelfilm werd Nynke voorgedragen: beste film, beste regie en beste actrice en acteur (Monic Hendrickx en Jeroen Willems)'.

Ter vergelijking: De Grot krijgt slechts een nominatie, AmnesiA en Met Grote Blijdschap elk twee...

avatar van Eva

Eva

Saaaai

cornelis

Ik kan me voorstellen dat veel mensen een leuke avond hebben als ze deze film kijken. De filmzalen zaten ook vol met mensen die normaal niet naar de bioscoop gaan, zo hoorde ik. Blijft dat ik het eigenlijk een nogal saaie film vind, waarbij het drama - dat so wie so eigenlijk pas na een uur begint - me maar matig interesseert. Afgezien van het feit dat de film een aantal Kalveren heeft gewonnen is het ook nog de Nederlandse Oscarinzending. Nu begreep ik alleen dat die Buitenlandse Oscar zo goed als zeker naar Amelie Poulain gaat. Verder is het de vraag of die Amerikanen wel geinteresseerd zijn in een film over een feminist en een socialist. We zien het wel.

We hadden toch ook niet verwacht dat Antonia een oscar zou winnen, een nog meer feministische film ?

Nee, dan vind ik Nynke een stuk beter.

cornelis

Die feminist hoeft het probleem niet te zijn, maar die socialist denk ik wel. Verder loop je het risicio dat ie het moet opnemen tegen (veel betere?) Britse kostuumdrama's bijvoorbeeld.

Ik denk dat 't wel mee zal vallen. De film gaat met name over Nynke, en Piet Jelles is herkenbaar als politicus, maar het socialistische tintje viel me wel mee.

200.000 bezoekers!

En dat voor een Friestalige film. De beoordeling op deze site mag van mij wel wat omhoog.

cornelis

200.000 bezoekers of niet, matige film, het is niet anders. Wij van de moviemeter zijn ijskoud.

Ik zou zeggen, spreek voor jezelf

En een ieder is inderdaad vrij om wat voor beoordeling te geven dan ook. Maar er zitten een aantal azijnpissers bij. 0,5 stem voor deze film is wel erg laag. Hij is op z'n minst vakkundig gemaakt...

avatar van sanne

sanne

Mooie film hoor. Maar niet helemaal mijn "ding". Erg goed gespeeld, ik kreeg wel een beetj een hekel aan Jeroen Willems, dus dat heeft hij goed gedaan.

Nynke wint prijzen op filmfestival in Californië

Zie http://www.cinema.nl/cinema/index.shtml?3142294+5268514+6716015

avatar van Eva

Eva

Nynke is Costa voor bejaarden.

sabientje

Wat belachelijk om een mooie gevoelige film als Nynke te vergelijken met een film al Costa!

Dit zegt meer over de kijker zelf dan over de film!!!!!

Ik vind het een prachtige gevoelige film en dacht dat ik nog niet hoogbejaard was, ik ben namelijk 26 jaar oud!!!!!!

Ik ben 't helemaal met je eens Sabientje.

avatar van neo

neo (crew)

ik vind het wel een beetje overdreven dat er veel wel erg lage stemmen zijn.veel recencies zijn juist erg positief en ook veel vrienden vinden deze film in ieder geval voldoende.ik ag em ergens half juni kijken,dus dan zal ik mijn mening wel ff geven.

avatar van neo

neo (crew)

gisteren gezien.de film viel me wel een beetje tegen,maar des ondanks een goeie film.het eerste deel is ronduit traag,maar naarmate de dramatische ontwikkelingen zich opsommen wordt ie beter.monique hendrickx was uitstekend in haar rol.jeroen willems vond ik wat minder.kreeg een beetje het gevoel dat willems was miscast.3 sterren

FisherKing

Wat een verschrikking deze film.

En zoiets wint 2 prijzen ???

Met de grootst mogelijke moeite de film uitgezeten 1* (voor het goede acteren van Monic)

avatar van sydney

sydney

Prijzen zeggen niet alles. Jury's enzo.... Ik weet het niet. Petje af dat je hem hebt uitgekeken. Maar je kunt altijd nog je geld terugvragen

FisherKing schreef:

Wat een verschrikking deze film.

En zoiets wint 2 prijzen ???

Nou nou nou. Is er weer een film in het verkeerde keelgat geschoten.

Zo slecht is deze film niet. Ik vond 'm zelfs erg goed.

De pers was ook overwegend erg positief. Prachtig portret van een geemancipeerde vrouw die in een tijd leefde waarin zelfontplooiing van de vrouw hoogst ongewoon was. Bij het minste of geringste werd 'je' voor gek of heks aangezien.

kappeuter schreef:

Prachtig portret van een geemancipeerde vrouw die in tijd leefde waarin zelfontplooiing van de vrouw hoogst ongewoon was. Bij het minste of geringste werd 'je' voor gek of heks aangezien.

Ja dat zal allemaal wel. Voor mij werkte het niet, ik werd niet gegrepen door de film. Helaas wellicht.

FisherKing schreef:

Ongelooflijk. Net weer een stukje meegekeken toen 'ie op tv was.

Prachtig drama. Met passie gemaakt door Verhoeff.

avatar van Quido

Quido

Ik zit zo'n beetje tussen FK en Kapp in. FK vind het duidelijk niet veel en Kapp is juist zeer te spreken over de film. De film is op zich best interessant, maar voor mij niet boeiend genoeg. Het eerste deel is vrij saai, daarna wordt het wel wat beter. Overigens wel uitstekend geacteerd door Monic Hendrickx. 3* verder kom ik niet.

avatar van Goodfella

Goodfella

Het acteerwerk was oké ja, het zag er ook allemaal best aardig uit, maar my-god wat een saaie vertoning zeg... 2 sterren

avatar van gotti

gotti

Bent het met Kappeuter eens. Erg mooi drama, maar saai?? Waar dan? Vond het gewoon erg mooi. 3,5*

avatar van Quido

Quido

gotti schreef:

Komt een beetje traag op gang...

Quido schreef:

Komt een beetje traag op gang...

komt HELAAS nooit op gang...

avatar van SSeagal

SSeagal

GAAP!! Vrouwenfilm.

avatar van SSeagal

SSeagal

Leek me vantevoren al niks, maar ja, mijn vrouwke slijmt dan van , mag ik hem zien?? Nou vooruit, ik kon die blik niet weerstaan, het was een hel om deze film uit te kijken, beetje erbij gedoezeld.