Pink Ribbons, Inc. (2011)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Léa Pool

De vrouw die in een Westers land de diagnose borstkanker krijgt, komt onherroepelijk in aanraking met Pink Ribbon, een op het eerste oog sympathieke beweging die staat voor strijdbaarheid, hoop en actie. Fanatiekelingen met hart voor de zaak organiseren in samenwerking met bedrijven marathons en andersoortige gesponsorde activiteiten waarmee geld wordt binnengehaald voor onderzoek naar een oplossing. Maar ondanks de vele toegestroomde miljarden is die nog altijd niet gevonden. Waarom niet?

Uitermate actueel nu, nadat gisteren alle media berichtten over de corruptie van Pink Ribbon, al dan niet aan de hand van deze docu, die te zien is op IDFA.

Geen onaardige docu over een nogal lastig onderwerp wat mij betreft.

Ja, er is overduidelijk een veel te commerciële kant aan dat hele borstkankergebeuren van Pink Ribbon. Aan de andere kant, met name in de VS is het helaas ook wel erg noodzakelijk voor elk goed doel om de private sector er aan te moeten laten participeren.
Dat is vragen om problemen want die scheidslijn blijft maar verschuiven.

In dit geval heeft dat wat overduidelijke gevolgen: bedrijven die zich profileren met de Pink Ribbon stichting die nota bene zelf kankerverwekkende stoffen gebruiken in hun producten.

Aan de andere kant geven al die runs en bijeenkomsten kennelijk die vrouwen toch een soort van steun en positieve impuls als je dat zo ziet.

Meest schrijnend is dan eigenlijk dat de echt schrijnende gevallen die in feite in de fase zitten waarin ze al zijn opgegeven compleet worden buitengesloten omdat ze geen 'survivor' kunnen worden. En dan zelf maar selfhelp groepjes moeten opbouwen. Pijnlijk, erg pijnlijk.

De docu is verder op zichzelf niet erg bijzonder, echter de op z'n zachtst gezegd cynische dames die worden geïnterviewd zijn wel sterk in hun woorden.