Los Pasos Dobles (2011)

Mali / Spanje
Avontuur / Drama

geregisseerd door Isaki Lacuesta
met Miquel Barceló, Djenebou Keita en Bokar Dembele

Los Pasos Dobles is een vrije filmische interpretatie van het Afrikaanse leven van schilder-avonturier François Augiéras (1925-1971). De Franse schrijver en kunstenaar Augiéras hield van avontuur, van grote gebaren en van mystificatie. Zo maakte hij een serie enorme fresco's in een bunker in de Malinese woestijn, die hij vervolgens opzettelijk door de oprukkende zandduinen liet verzwelgen. Latere generaties moesten het grootse meesterwerk - de 'Sixtijnse kapel van de woestijn' - maar op zien te sporen. Miquel Barceló, een van de meest vooraanstaande hedendaagse Spaanse kunstenaars, is gefascineerd door het werk en het levensverhaal van Augiéras. Ook hij werkt vaak in Mali, waar hij inspiratie vindt voor zijn sculpturen en schilderijen.

Nog geen stemmen voor de winnaar van de concha de oro San Sebastian 2011 ? Ben ik dan weer de enige hier die naar gay festivalcinema kijkt ?
Gebaseerd dus op het leven van de gay avonturier, schrijver en kunstenaar Augieras, zij het een zeer vrije interpretatie ervan. Zoals gezegd draait het om het zgn. onsterfelijke kunstwerk dat Augieras in een bunker in de Sahara zou hebben vervaardigd met houtskool, twee keer zelfs. Het is narratief nogal gecompliceerd met 3 verhaallijnen:
de zoektocht van een stel Malinezen naar het kunstwerk, de zelfde queeste van Barcelo in docuvorm, en de belangrijkste verhaallijn is die van Augieras die hier- verrassing- wordt gespeeld door de zwarte local Dembele die zich voorstelt met de woorden "ik ben Augieras, en op een dag zal ik u komen doden " .
De taal is Bambara, de voice-off spreekt echter Frans en leidt ons- uiteraard via dwaalwegen- door het narratieve labyrinth, waarbij we kunnen stellen dat Lacuesta zich wel erg verkneukelt in zijn puzzeltjes,verwacht u geen afgeronde intrige.
Het gay aspect dan : de 0 stemmen liggen voor de hand, want eigenlijk zien we niet meer dan wat geknuffel tussen de held en n.b. zijn oom ( irl zou het hier misbruik hebben betroffen, naar A. zelf beweerde ), later tussen hem en een albino ! Die albino's zorgen ook voor de meest bizarre taferelen uit een op zich al vreemde film, deed wat aan horror denken- de knuffel van de held helemaal overdekt met pigmentvlekken . De baobab scènes mochten er ook wezen, wel komisch met die witte baard.
Wat al te veel kinderachtig plezier in raadselspelletjes dus, de titel duidt het al aan want slaat op:
1 het uitwissen van je eigen sporen in de woestijn.
2 het uitwissen van je identiteit door het creeren van een dubbelganger.
Het motto van de film is ook een raadselspelletje : wat vernietig je door het te delen ?
Misschien nog het meest de moeite vanwege het overweldigende Malinese landschap, al hadden die national geographic close-ups niet gehoeven.
De score viel me wat tegen, aangezien Malinese muziek toch hoog staat aangeschreven, maar ik merkte er weinig van.
De DVD bevat helaas anderstalige onderschriften.