The Last Fall (2012)

geregisseerd door Matthew A. Cherry
met Lance Gross, Nicole Beharie en Sayeed Shahidi

Na een aantal jaren in het betaalde rugby te hebben gespeeld, staat Kyle Bishop voor de zoveelste keer op straat. Hij besluit terug te gaan naar zijn geboortestad, gebroken en wanhopig over hoe hij nu zijn kost moet verdienen. Na een niet al te warm welkom komt Kyle in contact met Faith Davids, zijn oude schoolliefde. Klaar om het rugby als zijn verleden te beschouwen, krijgt Kyle een baan aangeboden in de lokale sportschool, waar hij de plannen kan maken voor een nieuwe toekomst met Faith en haar jonge zoon Von. Echter, wanneer Kyle onverwacht een lucratief aanbod krijgt van een ander professioneel rugby team, en de vader van de zoon van Faith's zoon, Rell, opnieuw in haar leven komt, staat Kyle voor de moeilijkste keuze van zijn leven...

In beginsel een film met potentie. Dat alle professionele sporters, zoals in dit geval rugbyspelers, miljonair zijn, is een fabel. De meesten hebben geen plan op de achterhand wat te doen als ze op sportief vlak uitgerancheerd zijn. Jammer dat het verhaal zo flinterdun is en uit de doeken gedaan wordt in een gekunsteld, doelloos, ingehouden en ergelijk sentimenteel melodrama. Er gebeurt bijna niets dat de film interessant kan maken (zelfs geen zelfbespiegeling), de hoofdpersoon "leeft" niet, noch hij noch zijn "mede"-personages krijgen diepte. Lance Gross is een nieuwe ster aan het firmament, hij heeft uitstraling plus een prachtig lijf. Jammer dat hij zich, bijna gedurende de gehele film, zo ellendig moest voelen.