• 8.352.759 stemmen

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: The Man in Black

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Martijn Blekendaal

IMDb beoordeling: 7,3 (11)

Plot De 13e Man

Portret van drie scheidsrechters in het amateurvoetbal en de passie die zij koesteren voor hun hobby. We horen wat ze tegen de spelers zeggen en krijgen zo een indruk van het werk dat normaal gesproken buiten beeld blijft. De mannen kwijten zich met hart en ziel van hun taak, blijven beleefd en proberen een balans te vinden tussen orde en chaos, maar hun inzet krijgt niet altijd de waardering waarop zij hopen. In openhartige interviews vertellen ze over hun ervaringen op het veld. Het contrast tussen de geborgenheid van hun thuissituatie en de respectloze situatie op het veld is typerend voor de spagaat waarin deze mannen zich in toenemende mate bevinden: fluiten uit liefde voor het spel, maar met het risico slachtoffer te worden van bedreiging en geweld.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Deze docu kwam donderdag 15 december 2011 op NED2 in "HollandDoc".

Ook bekend onder de titel "De 13e Man". Volgens mij is dat zelfs de originele titel, maar dat weet ik niet zeker.