Dagen van Gras (2011)

Alternatieve titel: One Night Stand VI - Dagen van Gras

Nederland

geregisseerd door Tomas Kaan
met Martijn Lakemeier, Niels Gomperts en Tamar van den Dop

Wanneer de hoofdpersoon zijn allereerste joint rookt, klinkt het nummer Dagen van Gras van Spinvis. Zo is de hele soundtrack van beroemde nummers uit de popgeschiedenis een sleutel in dit coming-of-ageverhaal van de zeventienjarige Ben, die verpietert in de slonzige villa bij zijn rouwende moeder. Als hij op een dag in zijn boomhut een onbekende jongen bij zijn platenverzameling aantreft, is dankzij de muziek de vriendschap snel gesloten.

avatar van Darbie
Mooi & Erg Sterk.

avatar van adso
Een 8,0 (10) bij IMDb... da's een hoog cijfer voor de trip van Martijn
en zijn denkbeeldige vriendje! Had nogal moeite met zijn vernielzucht,
maar best knap gedaan en vooral mooi verfilmd!

avatar van BlueJudaskiss
Nee, niet mijn film. Opzichtig gefilmd en het woord 'pretentieus' kwam meerdere malen bij me op. En ook de gedachte: wie gaat dit in godsnaam nog zien buiten die 99.000 kijkers van gisteravond? Wel leuk om Guy Clemens weer te zien.

avatar van Lefgozer
adso schreef:
en zijn denkbeeldige vriendje!

Heb dit maar even tussen spoilertags gezet. Al zag je het al van mijlenver aankomen, ook meteen één van mijn kritiekpunten op dit werkje.

Vond het onderwerp van de film op zich wel interessant, maar vond het niet goed uitgewerkt. De moeder voegde weinig toe, irriteerde mij alleen maar.

avatar van niethie
De visuals (vooral dat stuk op het strand met Spinvis eronder) zijn bij vlagen schitterend en weten nog wel enigzins te verdoezelen dat het in feite maar een flinterdun flutverhaaltje is. Het had dan ook niet langer dan 50 minuten mogen duren want dan waren de makers echt gigantisch door de mand gegaan. Dit was echter niet de wijden aan het spel van Lakemeijer, die het wat mijn betreft prima deed verder en die cameraman wil ik ook wel eens vaker aan het werk hebben in de toekomst. (2,5*)
Edit: Wist trouwens helemaal niet dat er een nieuwe One Night Stand-serie aan zat te komen joh, gelukkig zag ik het net op tijd! Was het niet zo dat ze maar eens in de 2 jaar zo'n reeks uitzonden, vorig jaar ook al toch? Of ben ik nu in de war met Lola, dat was toch een en hetzelfde? Nja hoe dan ook, blijft een mooi initiatief, hoop dat het zal blijven voortbestaan, komende jaren!

avatar van Darbie
Het woord 'pretentieus' kwam meermalen op in de gedachte van BlueJudaskiss.

Goed gezien en wees er blij mee. Pretentieloze rommel wordt er voor de Nederlandse televisie al meer dan genoeg gemaakt.

avatar van BlueJudaskiss
Jep, en pretentieloze kwaliteit veel te weinig. Daar hoort Dagen van Gras niet bij.

laundromat
Leek me wel wat, maar viel tegen of was er niet voor in stemming zojuist. Liedje van Spinvis is mooi!

niethie schreef:

Dit is serie 6 al!

De film begint erg goed. De sfeer is prima en het decor is heel interessant. Toch gaandeweg verslapt het verhaal en begin je je af te vragen waar het nou naar toe gaat. Er gebeuren ook dingen die niet echt te verklaren zijn. Tegen het einde van de film wordt het dan uiteindelijk wel allemaal duidelijk, maar het goede begin van de film komt niet meer terug helaas.

avatar van chiel
Fijn, sfeervol filmpje met prettige muziek.