Met Donker Thuis (2011)

Alternatieve titel: One Night Stand VI - Met Donker Thuis

Nederland

geregisseerd door Joeri Holsheimer
met Robert de Hoog, Gaite Jansen en Anneke Blok

Johnny, een 21-jarige militair, brengt als kistdrager de gesneuvelde pelotongenoot Diederick van Afghanistan naar huis. Maar hij moet nog één missie volbrengen: een verjaardagscadeau van Diederick aan de tweelingzus Fleur geven.

avatar van IcU
IcU
Aangrijpende film. Het scenario leunt op het bijzonder sterk acteerwerk van de fraaie cast. Het verhaal is mooi maar kan meer om het lijf hebben, ondanks de korte speelduur.

Soldaat brengt een bezoek aan de ouders en zus van zijn overleden maat uit het leger. Een moeilijk onderwerp om goed te verfilmen en in die zin ook wel gedurfd. Het is het vooral een film over rouwverwerking door vier verschillende personen geworden. Maar uiteindelijk blijft toch het gevoel over als kijker van wat moet je hier nou mee, ook al zitten er zeker ook wel mooie momenten in de film, met name tussen Johnny en Fleur. Als de film er vooral over ging om een ongemakkelijke situatie tussen mensen neer te zetten, is hij in ieder geval zeker geslaagd.

Het verhaal is piepklein, maar o zo vol van emotie. Johnny laat zich leiden door de gebeurtenissen en personen die voorbij komen (goes with the flow). Zo komt hij de ongemakkelijke dag door en kunnen we rustig kennis maken met alle facetten van de situatie. Iedereen vindt zijn eigen spiegeltje in Johnny en hijzelf kan eveneens heling vinden. Het waterelement komt ook weer terug (als in flow en emotie).
Ik vind het goed gedaan, boeiend, compleet en prima geacteerd. Kort, maar krachtig.

avatar van mjk87
Robert de Hoog heeft eerst en vooral een vervelend hoofd om te zien. Jammer, want dat neemt een stukje sympathie weg. Verder is hij ook geen geweldig acteur (op een enkel moment na) en zie je hem vooral acteren. Nee, dan Gaite met haar lieve pony die wel in de huid kruipt en echt iemand is, in plaats dat ze die speelt. Je voelt dat aan alles en ziet het in haar blik. Uitstekende kleine rol dus weer van haar (en men blijft maar Halina en Carice steeds uitnodigen op tv, pfff). En Anneke Blok als vrolijk mens werkte nog wel prima in Coach, maar hier is ze helaas pijnlijk miscast.

Enfin, rouwverwerking dus. Ik moet zeggen dat de plot an sich een redelijk originele invalshoek kent. Anderzijds vraag je je ook af wat Holsheimer hier nu mee wil zeggen, of is het vooral een sfeerbeeld? Dan is de film prima gelukt met mooie muziek, aardige beelden, af en toe een fijn momentje (de camera onder water en de muziek die dan verandert) en een goede sfeer. Toch goed voor 3,5*.