ad

Nog geen stemmen

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Julia Loktev

Met onder meer: Larisa Loktev, Leonid Loktev, Julia Loktev

IMDb beoordeling: 7,2 (15)

Releasedatum: 9 april 1998

Over Moment of Impact

Julia Loktev, dochter van naar Amerika geëmigreerde Russische ouders, volgt in dit familiedocument haar moeder, die sinds 1989 haar echtgenoot verzorgt. Hij werd door een auto geschept en is sindsdien aan bed gekluisterd. Met veel humor slaat de vrouw zich door de alledaagse handelingen heen - zo danst ze met een onderbroekje in haar hand alvorens deze over zijn knokige knieën te trekken. Dat ze het er ook moeilijk mee heeft, blijkt uit de vele gesprekken die Julia met haar moeder op bed voert. Haar wezenloze echtgenoot kan nog wel razendsnel rekenen en kent een gedicht van Poesjkin uit zijn hoofd, maar een identiteit lijkt hij te ontberen. Deze ooit levenslustige man zit nu gevangen in zijn eigen lichaam. De positie van Julia als filmmaker wordt tijdens het filmen ook steeds meer ambivalent: ''Ik voel me een object,'' roept haar moeder. ''Dat gegraaf van jou maakt het alleen maar erger.''