Help Wanted: Kids (1986)

Alternatieve titels: Job Busters | 't Zullen Je Kinderen Maar Wezen

Komedie / Familie

geregisseerd door David Greenwalt
met Cindy Williams, Bill Hudson en Chad Allen

Lisa (Cindy Williams) en Tom (Bill Hudson) verliezen hun baan als reclamespecialisten in New York. Het echtpaar trekt naar het plaatsje Nirvana in Arizona, maar om daar een baan te krijgen moeten ze hun aanstaande baas ervan zien te overtuigen dat ze een keurig familieleven hebben. Lisa en Tom zijn echter kinderloos en besluiten daarom twee weeskinderen te adopteren, met alle gevolgen van dien.

Prima familie film gemaakt voor de tv de film is nergens flauw en doet het meer dan aardig ook de vrij onbekende cast doet het verdienstelijk..

avatar van Lord Flashheart
Gedateerde komedie.

Tussen de vergeten jaren '80 horrorfilms door, pik ik ook af en toe een komedie mee. Maar waar de horrorfilms vaak een cultstatus bereiken en nog best genietbaar zijn, geldt dat voor die vergeten komedies veel minder. Angst blijkt toch meer een basisemotie dan humor en is dus tijdlozer. Ook Help Wanted: Kids is interessanter als tijdbeeld van de jaren '80, dan als komedie waar je vandaag de dag nog dubbel om ligt.

Het hele concept is van de film is eigenlijk achterhaald. Welke werkgever kan/mag tegenwoordig in godsnaam eisen dat je een hetero stel met kinderen moet zijn? En de vrouw voor de kinderen moet zorgen? We leven in een tijd waarin veel vrouwen niet eens peinzen over kinderen, terwijl aan de andere kant homo's kunnen trouwen en kinderen kunnen adopteren. Goed, de jaren '80 waren anders en met een beetje moeite kun je je in de situatie verplaatsen, maar het blijft vandaag de dag vreemd.

Uiteraard hebben de kinderen én de fake ouders moeite om aan elkaar te wennen en dat levert best een paar komische momenten op. De rest van de film is echter teveel Disney: mierzoet. De antagonisten worden simpel verslagen; eind goed al goed. Verder is het ook niet bijzonder. De regie lijkt wel op die van een sitcom uit die tijd, met die vreemde freeze frames tussendoor. De acteurs en met name die kinderen zijn niet uit te staan. Leukste waren nog een paar songs van Talking Heads en Mister Mister.