Sumo East and West (2003)

Documentaire

geregisseerd door Ferne Pearlstein
met Akebono, Konishiki en Jesse Kuhaulua

Over de culturele veranderingen die de Japanse wereld van het sumoworstelen onder ogen moet zien, omdat er steeds meer buitenlanders aan deelnemen. Niet alleen is het de nationale sport van Japan, maar daarbij is het een eeuwenoude cultuurschat. Deze strikte, traditionele wereld krijgt nu gezelschap van grotere en zwaardere Amerikaanse collega's van Polynesische afkomst, namelijk Hawaï. Daarbij neemt de populariteit van de sport in het Westen toe. De vertegenwoordigers aldaar willen de sport gaan onderbrengen bij de Olympische Spelen, alsook amateurtoernooien organiseren in casino's in Las Vegas die weinig gemeen hebben met de sumo wereld in Japan. Aan de hand van het verhaal van de Hawaïaanse Wayne Vierra wordt deze wereld in verandering onder de loep genomen.

Meneer Bungel
Website (incl. trailer - Eng., geen subs).